Uw zoekacties: Het Nuha-Adresboek voor Dordrecht 1970 volgens officiële geg...

Adresboeken van Dordrecht (en omstreken), 1934-1973

beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Pagina
Het Nuha-Adresboek voor Dordrecht 1970 volgens officiële gegevens, pagina 15
Titel:
Het Nuha-Adresboek voor Dordrecht 1970 volgens officiële gegevens
Pagina:
15
Jaar:
1970
10 11
zoals die nodig zijn in grammofoons, bandmagnetofoons en huishoudelijke apparaten. Vele artikelen van deze laatste categorie verlaten kant en klaar de fabriek, ter- wijl bijvoorbeeld de ingewikkelde telefoon kiezers naar een ander bedrijf gaan om daar met andere delen tot één geheel te worden samengesteld.
Het produktieschema van E.M.F.-Dordt: het vervaardi- gen van generatoren voor het opwekken van elektrische energie en het maken van draaistroommotoren, die elek- trische energie omzetten in mechanische kracht. Die ge- neratoren worden gemaakt tot een vermogen van driedui- zend kW, de motoren in principe tot elke gewenste capa- citeit. Het is een vanzelfsprekende zaak dat elektromoto- ren,
die worden gebezigd voor het aandrijven van venti-
latoren in onze verkeerstunnels, een volslagen andere ca- paciteit hebben dan de motoren die de E.M.F. levert aan bijvoorbeeld de olieraffinaderij van de Shell. De vizier- schuiven in de stuw bij Hagestein —waarvoorde E.M.F. eveneens de motoren leverde —dienen een ander vermo- gen te hebben dan de motoren die geleverd worden voor pompen, Jacobsladders en meer van deze krachtbronnen. Het bedrijf aan de Parallelweg is tot in alle hoeken op die verscheidenheid van eisen en verlangens ingesteld, ook al is de grondvorm overal hetzelfde: een gietijzeren of plaat- stalen „huis", waarin rondom een feilloos passend anker, een ingewikkeld samenstel van koperen wikkelingen wordt aangebracht. Voor een aantal van de onderdelen staan in het bedrijf volledig geautomatiseerde machines, die in hoog tempo bijvoorbeeld de statorplaten ponsen. In elke motor wor- den vele tientallen van deze platen gebruikt. Daarnaast zijn er talloze onderdelen waarvan de vervaardi- ging een zeer hoge vakbekwaamheid vereist. Het aanbrengen van de vormspoelen en hetwikkelen van de koperdraden — zeker in de zeer grote machines — vereist een gedegen inzicht en hoge mate van vakbe-
DRAADPRODUKTEN EN METAALWARENFABRIEK N.V.
kwaamheid van de wikkelaar. Het goed kunnen lezen van de ingewikkelde werktekening is bij tal van deze be- zigheden een eerste vereir.te. Hoe nauwkeurig elke afde- ling ook werkt, de E.M.F, neemt geen enkel risico wat betreft het feil loos werken van de eenmaal geleverde mo- toren. Elke motor, die het bedrijf verlaat, ondergaat een grondi- ge test. Eerst dan, als geen enkele fout meer kan worden gevonden, wordt het produkt verzonden. Met name op de binnenlandse markt heeft de E.M.F, naam gemaakt. Niet alleen levert zij machines aan kleine bedrijven, zeer veel motoren gaan ook naar ondernemin- gen die de motoren verwerken in grotere eenheden. E.M.F, levert veel motoren aan bijvoorbeeld Shell-Neder- land, hierdoor kunnen E.M.F.-motoren over de gehele we- reld worden gevonden, bij voorbeeld raffinaderijen in Venezuela, op de Griekse eilanden, in Tsjecho-Slowakije, op de olievelden bij Teheran, in de suikerfabrieken in In- donesië en in vele andere landen. De 560 medewerkers van de E.M.F. — van wie er rond honderd in Rucphen werken - zorgen er op die manier voordat dit Dordtse bedrijf over de hele aardbol bekend is. Een reputatie van heel veel pk!
ALLE SOORTEN DRAADVERWERKING OPDRACHTEN - MODEL- OF TEKENING LEVERING ALLEEN OP: o.a.:
betonbouw
kippenlegbatterijen staalmanden voor cashandcarry
Edinsonstraat5-Dordrecht-Tel.: 3 64 32
Fokker Dordt maakt geen complete vliegtuigen, Het bedrijf neemt een groot deel van de aanmaak van onder- delen en de samenbouw daarvan voor zijn rekening van projecten, waaraan het grote Fokker-concern werkt. Op het ogenblik zijn dat van de Fokker Friendship (de be- faamde F 27, waarvan de produktie zich nog steeds in opgaande lijn beweegt) het rompvoorstuk, bestaande uit de cockpit en het vracht-bagagerulm, het middenvleugel- stuk met de motorgondels, de staartstukken en bepaal- de reservedelen. Van de Fokker Fellowship (oftewel de F 28), het eerste Nederlandse straalverkeersvliegtuig, maken de Dordtse vliegtuigbouwers de kielsectie, de zijschalen en een verwarmingssysteem van roestvrij staal onder meer tegen ijsafzetting op de vleugels. Tot de fabricage van deze objecten beperken de activiteiten aan de Mijl- weg zich overigens niet. Het bedrijf leverde ook zijn aandeel in de produktie van de Starfighters, werkt samen met buitenlandse vliegtuigfabrieken en maakt voorts verschillende typen -radar-antennes en tal van industriële produkten, waarvoor bijzonder'hoogwaardig laswerk is vereist, iets waar ze bij Fokker wel raad mee weten. Een omvangrijk programma dus, dat technisch en qua aflevering minutieus past in de totale produktie van het Fokkerconcern. In dit grote verband wordt nauw samen- gewerkt met het Fokkerbedrljf in Amsterdam. Andere vestigingen van het concern zijn Avio-Diepen te Rijswijk, de Belgische fabrieken SABCA te Haaren en Gosselieen sinds kort de Aviolanda-fabrieken in Papendrecht en in Woensd recht. Het bedrijf ging op 1 mei 1954 deel uitmaken van het concern. Tot die tijd vormde het de afdeling vliegtuig- bouw van de Koninklijke maatschappij De Schelde in Vllssingen (Scheldemus, Scheldemeeuw en later, in sa- menwerking met Aviolanda,de DornierDo-24-vlïegboot). Juist toen, nadat men zich in de eerste na-oorlogse jaren met allerlei andere activiteiten had beziggehouden, zoals de bouw van autobussen, sloepen, scheepsschoorstenen, ketels enz., de vlie
door steeds hogere eisen gesteld zullen moeten worden. Dat vergt niet alleen een technisch- maar ook een per- soneelsbeleid, dat ver vooruit grijpt. Het feit dat Fokker in elke leerling van de eigen bedrijfsschool, die zijn diploma's behaalt, zo'n slordige tien mille investeert spreekt wat dit aangaat al duidelijke taal. De opleidings- mogelijkheden bij Fokker zijn bijzonder groot. Er is een speciale afdeling om het cursusprogramma dat niet alleen vakgerichte opleidingen maar ook cursussen in de mo- derne talen omvat, te organiseren en te begeleiden. Elke cursus wordt afgesloten met een examen. Het niveau is van dien aard dat de onderwijsinspectie het bedrijf er toe gerechtigd heeft die examens zelf te doen afnemen. Het moderne personeelsbeleid, dat men bij Fokker voert, heeft uiteraard ook zijn vergaande consequenties in de sociale sector. Verouderde opvattingen heeft men rigoureus weggevaagd. Het zou ook moeilijk anders kunnen in een bedrijf, waarin de kwaliteit van ieders werk zo verschrikkelijk belangrijk is en waarin dus ieder persoonlijk en allen tezamen grote verantwoordelijkhe- den dragen.
De grondige vernieuwing van de N.V. Hollandse Basal- tine-Tegelfabriek heeft dit bedrijf tot de modernste te- gelfabriek van West-Europa gemaakt. Niet alleen wat betreft het vernuftige produktieproces, dat de nieuwe fabriek gaat volgen, maar ook wat de capaciteit daar- van aangaat is zij onbetwist koploper geworden. In zijn huidige staat is het bedrijf te zien als imposant resultaat van de zelfs voor insiders verrassende ontwikke- ling, die de betonwarenindustrie doormaakt. Een ont- wikkeling, die de welhaast onmeetbare afstand tussen am- bacht en procesindustrie in nauwelijks een decennium heeft overbrugd. De H.B.T., zoals de „roepletters" van dit gerenommeerde bedrijf luiden, maakt tegels in aller- lei soorten en afmetingen en voor velerlei doeleinden en toepassingen. De in 1914 als dochteronderneming van een Duits bedrijf - Basalt AG Linz - gestichte fabriek is in dit opzicht zich zelf trouw gebleven. Met dien ver- stande dat het produktieprogramma in de loop der jaren en vooral na de oorlog toen het bedrijf in Nederlandse handen was gekomen, aanzienlijk is uitgebreid en niet alleen tot de fabricage van tegels beperkt is gebleven. Voor het overige is er, sinds besloten werd van het fijne materiaal, dat in Duitsland bij de winning van basalt vrij kwam, ook in de Nederlandse vestiging ba- selttegels te gaan vervaardigen, bijzonder veel veranderd, Zelfs de man, die van tegels niet meer weet dan dat je er op kunt lopen, zal bij een bezoek aan de nieuwe fabriek onmiddellijk zien dat bij de H.B.T. de tegel fabricage volgens de modernste principes verloopt. Het is heel imponerend de grote, volautomatische tegel- persen, die de nieuwe fabriekshal beheersen, in werking
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
 
 
 

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.