Uw zoekacties: Het Nuha-Adresboek voor Dordrecht 1970 volgens officiële geg...

Adresboeken van Dordrecht (en omstreken), 1934-1973

beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Pagina
Het Nuha-Adresboek voor Dordrecht 1970 volgens officiële gegevens, pagina 12
Titel:
Het Nuha-Adresboek voor Dordrecht 1970 volgens officiële gegevens
Pagina:
12
Jaar:
1970
grote vooruitgang geboekt door uitbreiding van be- staande en vestiging van nieuwe bedrijven in alle mogelijke sectoren. Speciaal de ijzerverwerkende industrie, waaronder bedrijven met wereldfaam, is in Dordrecht aanwezig. Een zelfde vooruitstrevendheid geldt ook voor de winkelbedrijven. De advertenties in dit adresboek geven een globale indruk, wat Dordrecht op het gebied van handel en nijverheid te bieden heeft. De overheid wordt geconfronteerd met grote pro- blemen wat betreft de binnenstad. Vanwege het oude stratenplan, dat naar middeleeuwse begrippen voldoende was, maar naar de huidige maatstaven te bekrompen, is het centrum van Dordrecht moei- lijk bereikbaar voor het verkeer. Om daaraan tege- moet te komen meende men de binnenstad te moeten ontsluiten. Daartoe werden grootse plannen ont- worpen, waarbij tevens de aandacht werd gericht op de sanering in verband met de voortschrijdende verkrotting van grote delen van de binnenstad. Het resultaat was het opstellen van een ingrijpend sane- ringsplan. Thans zijn de aan de uitvoering van dit saneringsplan verbonden werkzaamheden in volle gang. Op tal van plaatsen zijn of worden bouwval- lige huizen gesloopt, worden straten verbreed en
verrijzen moderne gebouwen, terwijl daarnaast ook veel oude panden worden gerestaureerd. Zo tracht men oud en nieuw met elkaar te laten harmoniëren. Ben nieuwe fase in de ontwikkeling van Dordrecht zal worden ingeluid als de voorgenomen herziening van de gemeentelijke indeling van het Eiland van Dordrecht tot stand komt. Het is de bedoeling, dat by de nieuwe indeling de gemeente Dubbeldam wordt opgeheven en bij Dordrecht wordt gevoegd en dat het op het Eiland van Dordrecht gelegen gebied van Sliedrecht eveneens naar Dordrecht overgaat. De huizenbouw en industriële vestiging komen dan niet langer meer in het gedrang ten gevolge van het volgebouwd raken van Dordrecht. In ruimer verband speelt Dordrecht een rol als cen- trum van het Drechtstedengebied en als zuidelijke uitloper van de Randstad Holland. De voortgaande urbanisatie van de gebieden rond de Noordzee en de ligging van Dordrecht in het gebied Delta We- reldhaven, dichtbij 's werelds grootste haven Rot- terdam, bieden voor Dordrecht en zijn bevolking belangrijke toekomstperspectieven.
A. J. BUSCH plv. archivaris
KORTE GESCHIEDENIS VAN DORDT
Dordrecht is ontstaan in de 11e of 12e eeuw, waarschijn- lijk door toedoen van de graven van Holland, die de ne- derzetting als een belangrijk steunpunt in hun van expan- sie naar het zuiden beschouwden. De oudste bebouwing moet aan de noordzijde van de Wijnstraat hebben gelegen, waarbinnen twee centra,een kerkelijk rond de Grote Kerk en een bestuurlijk rond het huis Henegouwen bij de Gra- venstraat, hebben gelegen. In de loop van de 14e eeuw heeft de stad, waarin later ook de heerlijkheid Merwede rond de Nieuwkerk zou worden opgenomen, zich over de Voorstraat naar het zuiden uitgebreid, Als gevolg van zijn gunstige ligging in de Rijndelta kon Dordrecht tot een belangrijke verkeersstapel uitgroeien, daarin door privileges van de Hollandse graven gesteund. Zo werd in 1220 een reeds bestaand stadsrecht bevestigd, waardoor Dordrecht als oudste van de Hollandse steden tot 1795 de voorrang in de Staten van Holland heeft ge- had. Van hun kant hebben de Dordtenaren de landsheren financieel gesteund in hun strijd tegen de Hollandse leen- adel (Hoekseen Kabeljauwse twisten).Totinde 15e eeuw heeft Dordrecht zich dan ook zonder moeite kunnen handhaven als eerste stad van het graafschap Holland. Sindsdien werd de stad overvleugeld door Amsterdam, dat een groter aandeel in het moderne handelsverkeer op de wereldzeeën voor zich wist op te eisen. Ook Dord- rechts stapelrecht bleef niet onaangevochten, getuige het grote aantal processen dat hierover is gevoerd, zelfs tot voor het opperste gerechtshof van de Bourgondisch- Oostenrijkse landheren, de Grote Raad van Mechelen. In politiek opzicht kon Dordrecht nog een duchtig woordje meespreken. Zelfs kan de stad de bakermat van de Repu- bliek der Zeven Verenigde Nederlanden worden genoemd, gezien het feit, dat in 1572 de Eerste Vrije Statenvergade- ring in het Augustijnenklooster werd gehouden. Tijdens het verdere verloop van de Tachtigjarige Oorlog heeft Dordrecht meermalen gediend als basis voor militaire ope- raties, o.a. bij de ove
het lokale handelsverkeer zich economisch gunstig ont- wikkelde.
Pogingen om Dordrecht weer aan de grote zeescheepvaart te laten deel nemen hadden slechts beperkte resultaten. Na een aarzelend begin, veroorzaakt door de economische crisis in de dertiger jaren, treedt in Dordrecht de industrie steeds meer op de voorgrond. De uitbreiding van het ha- ven- en industriegebied, met daarmede gepaard gaande ve'stiging van diverse nieuwe industrieën, heeft vooral na de tweede wereldoorlog in belangrijke mate bijgedragen tot versteviging van de Dordtse economie. De kansen voor verdere ontplooiing mogen hoog worden aangeslagen. Vooral de ontwikkeling in het Europoortgebied zal in be- langrijke mate tot verdere groei van de Dordtse economie kunnen bijdragen. Het spreekt vanzelf, dat de hiervoor geschetste ontwikke- ling van invloed is geweest op samenstelling en omvang van de Dordtse bevolking. In 1814 telde de stad 19.320 inwoners, welk aantal in 1830 was teruggelopen tot 18.957. Sindsdien nam het aantal inwoners geleidelijk toe,
tot 1879 (25.359) nog langzaam, daarna tot 1930
(56.180) in sneller tempo. Tijdens de crisisjaren, die Dordrecht in sterke mate aan den lijve heeft ondervon- den,stagneerde de groei (1940: 63.712) om na de Tweede Wereldoorlog ongeremd voort te gaan (1946: 67.591; 1967:88.533). De verwachtingen voor de toekomst zijn zeer gunstig. Re- kening moet worden gehouden met de ontwikkeling van een stedelijk agglomeraat van ca. een kwart miljoen in- woners. In deze agglomeratie zal de stad Dordrecht, in nog aanzienlijker mate dan thans reeds het geval is, een centrumfunctie moeten vervullen op cultureel, maat- schappelijk en onderwijsgebied. De krachtige na-oorlogse ontwikkeling bracht vele stede- bouwkundige problemen met zich mee. In de behuizing van de bevolkingsaanwas moest worden voorzien door de aanleg van vele nieuwe en moderne stadswijken. Winkel- centra en de aanleg van parken en sportvelden zorgen hierbij vooreen hoog leefklimaat. Daarnaast werd het ge- meentebestuur voor de opgave geplaatst de middeleeuw- se binnenstad tot nieuw (20e eeuws) leven te brengen met behoud van vele historische waardevolle elementen, zoals huizen en stadsgezichten. Het hiervoor ontworpen sane- ringsplan voor de binnenstad is thansin uitvoering. Moder- ne winkel- en kantoorgebouwen geven de binnenstad op vele plaatsen een nieuw gezichten zullen ertoe bijdragen dat de reeds lang bestaande functie van Dordrecht als win- kel sta d in de toekomst behouden kan blijven.
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
 
 
 

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.