Archiefvormers
Gemeentesecretarie
Naam archiefvormer:
Gemeentesecretarie
Vestigingsplaats:
Alblasserdam
Onderdeel van:
gemeente Alblasserdam
Afdelingen:
diverse
Opgericht:
?
Opgeheven:
n.v.t.
Taken:
Het administratief ondersteunen van de gemeentesecretaris bij diens taken ten dienste van het gemeentebestuur.
Nadere informatie:
Tijdens een bombardement in 1940 zijn er veel gemeentelijke archiefstukken verbrand, waardoor niet meer valt te achterhalen hoe de Gemeentesecretarie er voor die tijd uitzag.
Zij bestond in de periode direct na de oorlog evenwel uit de afdelingen Algemene Zaken, Financiën, Sociale Zaken en Administratie Gemeentewerken. De gemeenteontvanger en zijn kantoor werkten wel nauw samen met de gemeentesecretaris en de Gemeentesecretarie, maar hadden hiërarchisch en functioneel, zoals overal elders, een strikt onafhankelijke positie.
Het raadhuis, onderkomen van zowel de secretarie als het ontvangerskantoor, is tijdens genoemd bombardement volledig verwoest. In mei 1940 werd daarom een tijdelijk raadhuis (in het pand Cortgene 54) in gebruik genomen door alle gemeentelijke diensten.
De administratieve dienst van de gemeente is per 1 januari 1957 samengesteld uit de volgende afdelingen en bureaus: Algemene Zaken I, Algemene Zaken II, Financiën, Sociale Zaken, Post- en archiefzaken, Typekamer, Administratie gemeentewerken, alsmede Kantoor gemeenteontvanger.
In 1968, er was net daarvoor een grondige reorganisatie uitgevoerd, was er sprake van vier hoofdafdelingen, waarin in totaal negen afdelingen zijn ondergebracht:
- Hoofdafdeling I met drie afdelingen: Algemene Zaken en Kabinet, Bevolking en Interne Zaken.
- Hoofdafdeling II met twee afdelingen: Onderwijs en Personeelszaken en Ruimtelijke Ordening.
- Hoofdafdeling III met twee afdelingen: Financiën en Belastingen en Volkshuisvesting.
- Hoofdafdeling IV met twee afdelingen: Sociale Zaken en Culturele Zaken.
Daarnaast: Administratie van Gemeentewerken en Ontvangerskantoor.
Zij bestond in de periode direct na de oorlog evenwel uit de afdelingen Algemene Zaken, Financiën, Sociale Zaken en Administratie Gemeentewerken. De gemeenteontvanger en zijn kantoor werkten wel nauw samen met de gemeentesecretaris en de Gemeentesecretarie, maar hadden hiërarchisch en functioneel, zoals overal elders, een strikt onafhankelijke positie.
Het raadhuis, onderkomen van zowel de secretarie als het ontvangerskantoor, is tijdens genoemd bombardement volledig verwoest. In mei 1940 werd daarom een tijdelijk raadhuis (in het pand Cortgene 54) in gebruik genomen door alle gemeentelijke diensten.
De administratieve dienst van de gemeente is per 1 januari 1957 samengesteld uit de volgende afdelingen en bureaus: Algemene Zaken I, Algemene Zaken II, Financiën, Sociale Zaken, Post- en archiefzaken, Typekamer, Administratie gemeentewerken, alsmede Kantoor gemeenteontvanger.
In 1968, er was net daarvoor een grondige reorganisatie uitgevoerd, was er sprake van vier hoofdafdelingen, waarin in totaal negen afdelingen zijn ondergebracht:
- Hoofdafdeling I met drie afdelingen: Algemene Zaken en Kabinet, Bevolking en Interne Zaken.
- Hoofdafdeling II met twee afdelingen: Onderwijs en Personeelszaken en Ruimtelijke Ordening.
- Hoofdafdeling III met twee afdelingen: Financiën en Belastingen en Volkshuisvesting.
- Hoofdafdeling IV met twee afdelingen: Sociale Zaken en Culturele Zaken.
Daarnaast: Administratie van Gemeentewerken en Ontvangerskantoor.
Nadere informatie 2:
Per 1 januari 1970 zag het er weer anders uit:
- Hoofdafdeling Algemene Zaken met drie afdelingen: Algemene Zaken en Kabinet, Interne Zaken en Bevolking c.a.
- Afdeling Onderwijs.
- Afdeling Ruimtelijke Ordening.
- Afdeling Financiën c.a.
- Afdeling Personeelszaken.
- Afdeling Culturele Zaken.
- Afdeling Sociale Zaken.
Daarnaast nog steeds: Administratie van Gemeentewerken en Ontvangerskantoor.
Per 1 mei 1974 alweer iets anders:
- Hoofdafdeling Algemene Zaken met vier afdelingen: Algemene Zaken en Kabinet, Interne Zaken en Bevolking.
- Hoofdafdeling Welzijnszaken met twee afdelingen: Culturele Zaken en Sociale Zaken.
- Afdeling Ruimtelijke Ordening.
- Afdeling Onderwijs.
- Afdeling Personeelszaken.
- Afdeling Financiën.
Volgens de website van de gemeente Alblasserdam bestaat anno 2016 de ambtelijke organisatie onder leiding van de gemeentesecretaris (algemeen directeur) uit de afdelingen:
-Publiekszaken
-Ruimtelijke en Maatschappelijke Ontwikkeling
-Buitenruimte
-Concernstaf.
Daarnaast is er vanaf 2002 de Griffie, die de gemeenteraad en de raadscommissies ondersteunt.
- Hoofdafdeling Algemene Zaken met drie afdelingen: Algemene Zaken en Kabinet, Interne Zaken en Bevolking c.a.
- Afdeling Onderwijs.
- Afdeling Ruimtelijke Ordening.
- Afdeling Financiën c.a.
- Afdeling Personeelszaken.
- Afdeling Culturele Zaken.
- Afdeling Sociale Zaken.
Daarnaast nog steeds: Administratie van Gemeentewerken en Ontvangerskantoor.
Per 1 mei 1974 alweer iets anders:
- Hoofdafdeling Algemene Zaken met vier afdelingen: Algemene Zaken en Kabinet, Interne Zaken en Bevolking.
- Hoofdafdeling Welzijnszaken met twee afdelingen: Culturele Zaken en Sociale Zaken.
- Afdeling Ruimtelijke Ordening.
- Afdeling Onderwijs.
- Afdeling Personeelszaken.
- Afdeling Financiën.
Volgens de website van de gemeente Alblasserdam bestaat anno 2016 de ambtelijke organisatie onder leiding van de gemeentesecretaris (algemeen directeur) uit de afdelingen:
-Publiekszaken
-Ruimtelijke en Maatschappelijke Ontwikkeling
-Buitenruimte
-Concernstaf.
Daarnaast is er vanaf 2002 de Griffie, die de gemeenteraad en de raadscommissies ondersteunt.
Archieftoegang(en):
laatste wijziging 18-02-2020