Uw zoekacties: Centraal Inkoop Bureau (CIB)

Archiefvormers

beacon
 
 
Archiefvormende instantie
Centraal Inkoop Bureau (CIB)
Naam archiefvormer:
Centraal Inkoop Bureau (CIB)
Vestigingsplaats:
Dordrecht
Onderdeel van:
Gemeente Dordrecht.
Opgericht:
1927. Bron: Gemeenteraadsbesluit van 18 november 1926.
Opgeheven:
01-04-2008. Bron: http://www.servicecentrumdrechtsteden.nl/.
Ontstaan uit:
Aanbestedingen tot levering van kantoorbehoeften.
Opgegaan in:
Servicecentrum Drechtsteden.
Taken:
Gezamenlijke inkoop van kantoor- en schoolbehoeften voor gemeentelijke bureaus, diensten en bedrijven en gemeentescholen en het verzorgen van drukwerk en bindwerk voor genoemde instellingen.
Nadere informatie:
Het Centraal Inkoop Bureau van de Gemeente Dordrecht werd opgericht in 1927 als onderdeel van de afdeling financiën van de gemeentesecretarie. Daarvoor werden dergelijke werkzaamheden al uitgevoerd door een medewerker van de afdeling financiën van de gemeentesecretarie en werd de voorraad die na de jaarlijkse centrale aanbesteding over was, opgeslagen in diverse ruimten van het stadhuis.
Begin 1927 werd het gemeentegebouw Grotekerksplein 1 als magazijn in gebruik genomen en enkele jaren later vestigde zich hier ook de ambtenaar belast met de werkzaamheden.
In 1933 kwam er een bediende bij en later ook nog een loopjongen. Geleidelijk werd het aantal artikelen uitgebreid en gingen ook bedrijven van de diensten gebruik maken. Wat in de gemeenteraad tot discussies over oneerlijke concurrentie leidde.
Het Centraal Inkoop Bureau bleef tot 1969 aan het Grotekerksplein gevestigd en had later, tot 1952 ook een dependance in de Hoge Nieuwstraat 53.
Eind 1968 verhuisde het naar het Stadskantoor. In 1960 werkten er een commies en drie bedienden en in 1980 bestond de bemensing uit een chef in deeltijd en vier medewerkers. Het CIB viel toen onder de gemeentesecretarie, afdeling III (interne zaken c.a.), bureau 3. De taak werd omschreven als het inkopen, op voorraad houden en distribueren van kantoor- en schoolbenodigdheden, audiovisuele apparatuur, schoonmaakartikelen, gereedschappen en horecabenodigdheden aan afnemers in het Stadskantoor, scholen, gemeentelijke diensten en bedrijven en functionele raden.

Bij de grote gemeentelijke reorganisatie van 1989 werd het CIB onderdeel van de Bestuursdienst en korte tijd later van het Stads Service Centrum.

Bij de volgende reorganisatie van 2003 ging het als Inkoop Service Centrum deel uitmaken van de afdeling interne dienstverlening van de gemeentelijke sector Stafdiensten.

Op 1 april 2008 ging het op in de afdeling Facilitair Management & Inkoop van het toen gevormde regionaal werkende Servicecentrum Drechtsteden.
Literatuurverwijzing:
Secretariearchief 8-A1945 inv.nr. 9 en 8-A1990 inv.nr. 3156.
 
 
 

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.