Archiefvormers
1.319 archiefvormers
sorteren op:
Centraal Inkoop Bureau (CIB)
Naam archiefvormer:
Centraal Inkoop Bureau (CIB)
Vestigingsplaats:
Dordrecht
Onderdeel van:
Gemeente Dordrecht.
Opgericht:
1927. Bron: Gemeenteraadsbesluit van 18 november 1926.
Opgeheven:
01-04-2008. Bron: http://www.servicecentrumdrechtsteden.nl/.
Ontstaan uit:
Aanbestedingen tot levering van kantoorbehoeften.
Opgegaan in:
Servicecentrum Drechtsteden.
Taken:
Gezamenlijke inkoop van kantoor- en schoolbehoeften voor gemeentelijke bureaus, diensten en bedrijven en gemeentescholen en het verzorgen van drukwerk en bindwerk voor genoemde instellingen.
Nadere informatie:
Het Centraal Inkoop Bureau van de Gemeente Dordrecht werd opgericht in 1927 als onderdeel van de afdeling financiën van de gemeentesecretarie. Daarvoor werden dergelijke werkzaamheden al uitgevoerd door een medewerker van de afdeling financiën van de gemeentesecretarie en werd de voorraad die na de jaarlijkse centrale aanbesteding over was, opgeslagen in diverse ruimten van het stadhuis.
Begin 1927 werd het gemeentegebouw Grotekerksplein 1 als magazijn in gebruik genomen en enkele jaren later vestigde zich hier ook de ambtenaar belast met de werkzaamheden.
In 1933 kwam er een bediende bij en later ook nog een loopjongen. Geleidelijk werd het aantal artikelen uitgebreid en gingen ook bedrijven van de diensten gebruik maken. Wat in de gemeenteraad tot discussies over oneerlijke concurrentie leidde.
Het Centraal Inkoop Bureau bleef tot 1969 aan het Grotekerksplein gevestigd en had later, tot 1952 ook een dependance in de Hoge Nieuwstraat 53.
Eind 1968 verhuisde het naar het Stadskantoor. In 1960 werkten er een commies en drie bedienden en in 1980 bestond de bemensing uit een chef in deeltijd en vier medewerkers. Het CIB viel toen onder de gemeentesecretarie, afdeling III (interne zaken c.a.), bureau 3. De taak werd omschreven als het inkopen, op voorraad houden en distribueren van kantoor- en schoolbenodigdheden, audiovisuele apparatuur, schoonmaakartikelen, gereedschappen en horecabenodigdheden aan afnemers in het Stadskantoor, scholen, gemeentelijke diensten en bedrijven en functionele raden.
Bij de grote gemeentelijke reorganisatie van 1989 werd het CIB onderdeel van de Bestuursdienst en korte tijd later van het Stads Service Centrum.
Bij de volgende reorganisatie van 2003 ging het als Inkoop Service Centrum deel uitmaken van de afdeling interne dienstverlening van de gemeentelijke sector Stafdiensten.
Op 1 april 2008 ging het op in de afdeling Facilitair Management & Inkoop van het toen gevormde regionaal werkende Servicecentrum Drechtsteden.
Begin 1927 werd het gemeentegebouw Grotekerksplein 1 als magazijn in gebruik genomen en enkele jaren later vestigde zich hier ook de ambtenaar belast met de werkzaamheden.
In 1933 kwam er een bediende bij en later ook nog een loopjongen. Geleidelijk werd het aantal artikelen uitgebreid en gingen ook bedrijven van de diensten gebruik maken. Wat in de gemeenteraad tot discussies over oneerlijke concurrentie leidde.
Het Centraal Inkoop Bureau bleef tot 1969 aan het Grotekerksplein gevestigd en had later, tot 1952 ook een dependance in de Hoge Nieuwstraat 53.
Eind 1968 verhuisde het naar het Stadskantoor. In 1960 werkten er een commies en drie bedienden en in 1980 bestond de bemensing uit een chef in deeltijd en vier medewerkers. Het CIB viel toen onder de gemeentesecretarie, afdeling III (interne zaken c.a.), bureau 3. De taak werd omschreven als het inkopen, op voorraad houden en distribueren van kantoor- en schoolbenodigdheden, audiovisuele apparatuur, schoonmaakartikelen, gereedschappen en horecabenodigdheden aan afnemers in het Stadskantoor, scholen, gemeentelijke diensten en bedrijven en functionele raden.
Bij de grote gemeentelijke reorganisatie van 1989 werd het CIB onderdeel van de Bestuursdienst en korte tijd later van het Stads Service Centrum.
Bij de volgende reorganisatie van 2003 ging het als Inkoop Service Centrum deel uitmaken van de afdeling interne dienstverlening van de gemeentelijke sector Stafdiensten.
Op 1 april 2008 ging het op in de afdeling Facilitair Management & Inkoop van het toen gevormde regionaal werkende Servicecentrum Drechtsteden.
Literatuurverwijzing:
Secretariearchief 8-A1945 inv.nr. 9 en 8-A1990 inv.nr. 3156.
laatste wijziging 28-03-2012
Centraal Steuncomité te Dordrecht
Naam archiefvormer:
Centraal Steuncomité te Dordrecht
Vestigingsplaats:
Dordrecht
Opgericht:
1914
Opgeheven:
1919
Taken:
Geldelijke steun te verlenen aan hen, die rechtstreeks ten gevolge van den oorlog zonder inkomen kwamen en geen passend werk kunnen vinden, waardoor zijzelf kunnen voorzien in hun levensonderhoud, of wel, mede rechtstreeks ten gevolge van den oorlog, hun inkomsten zoozeer zagen verminderen, dat zij er zonder steun beslist niet komen kunnen.
Of er op een of andere grond aanleiding is tot steun, wordt door het Comité beslist, gehoord de Commissie van Advies.
De geldmiddelen van het Comité bestaan uit bijdragen van het Koninklijk Nationaal Steun-Comité 1914, de Gemeente Dordrecht en vrijwillige bijdragen van particulieren.
Of er op een of andere grond aanleiding is tot steun, wordt door het Comité beslist, gehoord de Commissie van Advies.
De geldmiddelen van het Comité bestaan uit bijdragen van het Koninklijk Nationaal Steun-Comité 1914, de Gemeente Dordrecht en vrijwillige bijdragen van particulieren.
Literatuurverwijzing:
Verslag over de werkzaamheden van het Centraal Steuncomité te Dordrecht. (21 September 1917-1 Januari 1919) (toegangsnummer 567, inventarisnummer 120).
Archieftoegang(en):
laatste wijziging 28-03-2012
Regionale Brandweer Zuid-Holland Zuid
Naam archiefvormer:
Regionale Brandweer Zuid-Holland Zuid
Vestigingsplaats:
Dordrecht
Onderdeel van:
Gemeenschappelijke Regeling.
Opgericht:
01-04-2007. Bron: Persbericht van de Gemeente Dordrecht d.d. 3 april 2007.
Opgeheven:
01-07-2009. Bron: http://www.vrzhz.nl/home.html.
Ontstaan uit:
Brandweerkorpsen van de deelnemende gemeenten.
Opgegaan in:
Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid.
Taken:
Preventie (voorlichting en advies, controle op brandveiligheidsvoorschriften, bewaking, keuren van schepen en installaties), repressie (bestrijden van brand en hulpverlening bij ongevallen), ondersteuning (meldkamer, opleidingen, onderhoud materieel) en ambulancevervoer in de regio Zuid-Holland Zuid.
laatste wijziging 27-03-2012
Begraafplaats (Zuidendijk, Dubbeldam)
Naam archiefvormer:
Begraafplaats (Zuidendijk, Dubbeldam)
Vestigingsplaats:
Dubbeldam
Onderdeel van:
Gemeente Dubbeldam van 1872 tot 1970; van 1970 tot heden van de gemeente Dordrecht.
De begraafplaats wordt in 1970 in beheer gebracht bij de gemeentelijke Dienst Openbare Werken en Stadsontwikkeling (DOWS). Bij de splitsing van deze dienst per 1 oktober 1985 in de dienst Stadsontwikkeling en Openbare Werken gaat 'Begraafplaatsen' deel uitmaken van de sector Groen van Openbare Werken. Per 1 maart 1989 maakt de afdeling Plantsoenen en Begraafplaatsen deel uit van de nieuw gevormde Dienst Openbare Voorzieningen (DOV). Deze dienst wordt in 1998 omgezet in de Sector Stadswerken. Vanaf 2002 vormen begraafplaatsen en crematorium het zelfstandig gemeentelijk bedrijf Essenhof, Gemeentelijke begraafplaatsen en crematorium.
De begraafplaats wordt in 1970 in beheer gebracht bij de gemeentelijke Dienst Openbare Werken en Stadsontwikkeling (DOWS). Bij de splitsing van deze dienst per 1 oktober 1985 in de dienst Stadsontwikkeling en Openbare Werken gaat 'Begraafplaatsen' deel uitmaken van de sector Groen van Openbare Werken. Per 1 maart 1989 maakt de afdeling Plantsoenen en Begraafplaatsen deel uit van de nieuw gevormde Dienst Openbare Voorzieningen (DOV). Deze dienst wordt in 1998 omgezet in de Sector Stadswerken. Vanaf 2002 vormen begraafplaatsen en crematorium het zelfstandig gemeentelijk bedrijf Essenhof, Gemeentelijke begraafplaatsen en crematorium.
Opgericht:
15-09-1872. Bron: gemeenteraads- en B&W-notulen gemeente Dubbeldam; regels voor de ambtelijke organisatie van de gemeente Dordrecht.
Taken:
Kerntaken van Essenhof, die het beheer voert over beide algemene begraafplaatsen in Dordrecht zijn:
- Begraven en cremeren
- Verzorgen uitvaartbijeenkomsten
- Onderhoud grafakkers en groen (zie ook annotaties hieronder).
- Begraven en cremeren
- Verzorgen uitvaartbijeenkomsten
- Onderhoud grafakkers en groen (zie ook annotaties hieronder).
Literatuurverwijzing:
Jaarverslagen van de Dienst Openbare Werken en Stadsontwikkeling, 1969–2001 (567/65 en 65A).
Archieftoegang(en):
laatste wijziging 27-03-2012