Uw zoekacties: Instituut Hoofden van Dienst

Archiefvormers

beacon
 
 
Archiefvormende instantie
Instituut Hoofden van Dienst
Naam archiefvormer:
Instituut Hoofden van Dienst
Vestigingsplaats:
Dordrecht
Onderdeel van:
Gemeente Dordrecht.
Opgericht:
1946. Bron: Inventaris Instituut Hoofden van Dienst.
Opgeheven:
juni 1988. Bron: Inventaris Instituut Hoofden van Dienst.
Opgegaan in:
Directeurenoverleg.
Taken:
In 1981: Het uitwisselen van gedachten en meningsvorming met betrekking tot gezamenlijke probleemvelden, het adviseren van het college van burgemeester en wethouders en het bevorderen van de onderlinge samenwerking.
Nadere informatie:
Na de Tweede Wereldoorlog ontstaat er behoefte aan een structureel overlegorgaan, waarin de eindverantwoordelijken van de diverse gemeentelijke diensten en bedrijven samenkomen. Daarvoor wordt het Instituut Hoofden van Dienst (IHD) in het leven geroepen. Het IHD is belast met de ambtelijke advisering aan het college van burgemeester en wethouders en de coördinatie van zaken die het totaal van het gemeentelijk beleid raken. Alle hoofden van dienst zijn er daarom bij betrokken. Naast de diensthoofden zitten er ook adviseurs in.
Door specialisatie en nieuwe overlegstructuren in de jaren zeventig van de 20e eeuw treedt een verval in. In 1981 besluit echter een aantal diensthoofden het instituut nieuw leven in te blazen, omdat deze diensthoofden het zicht op de grote lijnen van het gemeentebeleid hebben verloren. De taken worden als volgt geherformuleerd: het uitwisselen van gedachten en meningsvorming met betrekking tot gezamenlijke probleemvelden, het adviseren van het college van burgemeester en wethouders en het bevorderen van de onderlinge samenwerking.

In 1989 komt er een eind aan de sterk centrale ambtelijke sturing vanuit de Gemeentesecretarie onder leiding van de gemeentesecretaris. Dat is overigens geen specifiek Dordts verschijnsel. Ook elders zie je de positie en de rol van de gemeentesecretarieën en de gemeentesecretarissen veranderen. De Gemeentesecretarie wordt opgeheven en vervangen door een (afgeslankte) Bestuursdienst. Het IHD als zodanig wordt opgeheven en er wordt een Directeurenoverleg en een Ambtelijk Coördinatie Overleg (ACO) ingesteld. Tegelijkertijd wordt het zogenaamde concern-dienstenmodel ingevoerd. Dit betekent dat de ambtelijke organisatie is opgebouwd uit betrekkelijk zelfstandige diensten met hun eigen afgebakende
beleidsverantwoordelijkheden en eigen (staf)capaciteit voor ondersteuning van de bedrijfsprocessen.
Nadere informatie 2:
Het ACO bestaat uit de gemeentesecretaris, als voorzitter; alle hoofden van dienst; voor zover het hen aangaat de middelenchefs van de Bestuursdienst; alsmede een ambtelijk secretaris en adviseurs. De doelstelling en de taken van het ACO worden als volgt weergegeven: het uitwisselen van gedachten en meningsvorming met betrekking tot de gezamenlijke probleemvelden, het verstrekken van adviezen aan het college van burgemeester en wethouders en het bevorderen van de onderlinge samenwerking.

Van het Directeurenoverleg is, naast het feit dat de diensthoofden van de gemeente Dordrecht daarin bij elkaar komen om onderling overleg te plegen, geen nadere informatie over diens taken voorhanden.

Sinds 2002 kent de gemeente Dordrecht een sectorale organisatie, waarin meer over de grenzen van de eigen organisatieonderdelen heen wordt samengewerkt en afgestemd. Naast reguliere sectoren worden er stadsprogramma’s ingezet om politieke prioriteiten los van organisatorische begrenzingen aan te pakken. Ondersteunende functies zijn centraal (gemeentelijk, maar ook steeds meer regionaal) georganiseerd. Er is bewuster dan in het verleden een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het management voor het presteren en het functioneren van de organisatie als geheel. De gemeentesecretaris blijft weliswaar de hoogste gemeenteambtenaar en eerste adviseur van het college van burgemeester en wethouders, maar zijn positie in de organisatie wordt meer die van algemeen directeur.

De gemeentelijke organisatie blijft zich doorontwikkelen. In 2003 wordt er een ambtelijke top gevormd, de Algemene Directie geheten. Zij bestaat uit de gemeentesecretaris, twee algemeen directeuren en de directeur van het Stadsbestuurscentrum (het SBC is de opvolger van de Bestuursdienst) als adviserend lid. Het ACO verdwijnt.
Nadere informatie 3:
In 2006 wordt de topstructuur van de organisatie opnieuw aangepast om beter aan de gezamenlijke verantwoordelijkheid te kunnen werken. De Algemene Directie en het Directeurenoverleg zijn toen samengevoegd tot Directieraad, waarbij de twee algemeen directeuren weer verdwijnen. Dit nieuwe ambtelijke orgaan is verantwoordelijk voor de gehele ambtelijke organisatie en heeft als hoofdtaken: het ondersteunen en adviseren van het college van burgemeester en wethouders, het zorg dragen voor de bedrijfsvoering van de ambtelijke organisatie, het zorg dragen voor de ambtelijke coördinatie van beleid en middelen en de zorg voor de algemene strategieontwikkeling. De Directieraad bestaat uit de gemeentesecretaris en de sector-, bedrijfs- en programmadirecteuren. De gemeentesecretaris is voorzitter. Binnen de Directieraad geldt een portefeuilleverdeling, die kan bestaan uit het geven van leiding aan een sector, bedrijf of stadsprogramma.
Archieftoegang(en):
 
 
 

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.