Uw zoekacties: Gemeente Alblasserdam, 1932 - 1975

659 Gemeente Alblasserdam, 1932 - 1975

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Aanwijzingen voor de gebruiker
Openbaarheidsbeperkingen
Beperkingen aan het gebruik
Andere toegangen
Aanvraaginstructie
Citeerinstructie
Inleiding
1. Geschiedenis van de gemeente Alblasserdam
2. Geschiedenis van het archief
659 Gemeente Alblasserdam, 1932 - 1975
Inleiding
2.
Geschiedenis van het archief
Het archief van de gemeente Alblasserdam uit de periode 1932-1975 werd gevormd onder het beheer van de gemeentesecretaris. De archiefstukken werden geordend volgens de basis-archiefcode van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De stukken werden voorzien van een (decimale) classificatie en zaaksgewijs in dossiermappen opgeborgen. Tot 11 mei 1940 was het archief ondergebracht in het pand aan de Dam (met de klok), doch door het bombardement moest men naar een tijdelijke lokatie uitwijken, n.l. het pand Cortgene 54. Hier werd het gemeentebestuur en de gemeentesecretarie ondergebracht. Dit pand was echter veel te klein om alle afdelingen onder te brengen, zodat het kantoor van de gemeente-ontvanger werd ondergebracht in het pand Cortgene 31 dat gehuurd werd van de gemeente-ontvanger. Begin 1960 werd het pand Plantageweg 16 en 18 gehuurd voor het onderbrengen van het ontvangerkantoor.
De sociale dienst verhuisde gelijktijdig van Cortgene 54 naar Cortgene 31. Het bureau Gemeentewerken werd in een houten keet achter het pand Cortgene 54 ondergebracht. Deze situatie duurde tot de ingebruikname van het nieuwe raadhuis aan het Cortgene 2. De huwelijken werden voltrokken in de secretaris-kamer. Zoals uit het bovenstaande blijkt was een spoedige bouw van een nieuw gemeentehuis geen overbodige luxe. Het tijdelijke gemeentehuis heeft tot 2 maart 1965, de datum van ingebruikname van het huidige gemeentehuis aan het Cortgene 2, dienst gedaan. Als gevolg van de nieuwbouw van het gemeentehuis werden de diverse archieven op één lokatie ondergebracht. In februari 1953 heeft de watersnoodramp een gedeelte van het archief onbruikbaar gemaakt. De gevolgen hiervan zijn beperkt gebleven tot wat minder belangrijke stukken. Bij raadsbesluit van 29 juli 1932 werd het gemeentelijk grondbedrijf als tak van dienst aangewezen. De correspondentie is met het gehele secretariearchief verweven, uitgezonderd de series begrotingen en rekeningen. Per 5 januari 1944 werd het gemeentelijk woningbedrijf ingesteld. De neerslag van deze taakuitoefening is geheel geïntegreerd in het archiefonderdeel volkshuisvesting van de gemeente Alblasserdam, uitgezonderd de begrotingen en rekeningen.
2.1. Verantwoording van de inventarisatie
 
 
 

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.