Uw zoekacties: Raad van Arbeid te Dordrecht

519 Raad van Arbeid te Dordrecht

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Aanwijzingen voor de gebruiker
Openbaarheidsbeperkingen
Beperkingen aan het gebruik
Aanvraaginstructie
Citeerinstructie
Inleiding
1. Geschiedenis van de archiefvormer
2. Geschiedenis van het archiefbeheer
519 Raad van Arbeid te Dordrecht
Inleiding
2.
Geschiedenis van het archiefbeheer
Tussen 1988 en 2003 zijn de archieven van de voormalige Raden, waaronder Dordrecht, in het kader van opheffing van de Raden bijeengebracht in het centraal archief van de SVB in Amstelveen. Zorgdrager voor dit archief was de voorzitter van de Raad van Bestuur van de SVB. Beheerder van dit archief was de sectie Recordmanagement, die onderdeel uitmaakt van de directie Human Resources & Facilities.

In 1995 en 1997 is het grootste deel van het archief (de nummers 1-218 uit deze inventaris) door de Sociale Verzekeringsbank overgedragen aan het Stadsarchief Dordrecht waar het in 2005 door M.M. van Holten is geïnventariseerd. De omvang van dit deel bedroeg voor inventarisatie 28 meter. Na inventarisatie is hiervan ruim 10 meter overgebleven. In het archief, dat bij overbrenging niet of nauwelijks was geordend, werden naast alle genomen raadsbesluiten en de jaarverslagen ook de jaargangen 1963-1984 van het personeelsblad 'De Raad' aangetroffen. Daarnaast bestond het archief voor het grootste deel uit slechts op jaartal geordende correspondentie. Besloten is slechts een deel hiervan te bewaren en wel de eerste vijf jaar (1919-1923), de oorlogsjaren en verder om de vijf jaren steeds een jaar. Opmerkelijke bestandsdelen in het archief zijn de correspondentie met in Nederland of Duitsland gevangengenomen medewerkers in de Tweede Wereldoorlog en met medewerkers die tijdens de politionele acties in Nederlands-Indië verbleven. Deze stukken zijn te vinden onder nummer 173-196.
Het archief van de Raad van Arbeid te Brielle over de jaren 1919-1934 dat zich in dit archief bevond is in 1998 overgedragen aan het streekarchief Voorne-Putten en Rozenburg.
In 2015 werd het restant van het archief (de nummers 219-236 van deze inventaris) door de SVB overgedragen aan het Regionaal Archief Dordrecht. Dit deel bevat een dubbele serie jaarverslagen 1919-1987 alsmede dossiers over de organisatie (jubilea en personeel), taakuitoefening en voorlichting.
Er is voor de Raden van Arbeid een vernietigingslijst vastgesteld (lijst van 14 augustus 1984, Staatscourant 1985, 230). Deze lijst heeft met name betrekking op gevalsdossiers en de financiële bescheiden. Aan de hand van deze lijst zijn in het verleden al archiefbescheiden vernietigd. Tijdens de bewerking van dit aanvullende deel van het archief zijn documenten geselecteerd op basis van het Basisselectiedocument 66 Sociale Verzekeringen 1940-1997 (Staatscourant 2003, 101). Deze selectie heeft twee archiefbestanden opgeleverd: een te vernietigen archiefbestand van 0,25 m1 waarvan een vernietigingslijst is opgesteld en een te bewaren archiefbestand van 0,875 m1 dat in de aanvulling op dit archief is beschreven.

Het aanvullende archiefbestand van de Raad van Arbeid is bewerkt door de recordmanager archiefzaken, werkzaam bij de directie HR & Facilities van de SVB. De bewerking is geschied conform de Archiefregeling 2009 en de richtlijnen materiële verzorging van het Nationaal Archief.

Tot slot zij nog opgemerkt dat zich ook in het archief van de Dordrechtse Bestuurdersbond (archiefblok 198, inventarisnummers 160-171) bescheiden bevinden betreffende de Dordtse Raad van Arbeid, grotendeels daterende uit de jaren zestig van de twintigste eeuw.
3. Literatuur

Kenmerken

Datering:
1919 - 1994
Auteur:
M.M. van Holten (2005)
Titel inventaris:
Raad van Arbeid te Dordrecht
Categorie:
 
 
 

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.