Uw zoekacties: Het Nuha-Adresboek voor Dordrecht 1970 volgens officiële geg...

Adresboeken van Dordrecht (en omstreken), 1934-1973

beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Pagina
Het Nuha-Adresboek voor Dordrecht 1970 volgens officiële gegevens, pagina 14
Titel:
Het Nuha-Adresboek voor Dordrecht 1970 volgens officiële gegevens
Pagina:
14
Jaar:
1970
hande problemen, die samenhingen met de eisen die de Rijn als vaarwater stelt, leidde tenslotte tot de verbouwing van een voormalige sleepboot tot duwboot. De proeven daarmee bleken een doorslaand succes in het vroege na jaar van 1957. Stap na stap is de ontwikkeling verder gegaan, met deze Dordtse werf in haar kielzog. Er kwamen meer duwboten van de hellingen aan Merwede en Wantij, uiteraard gevolgd door duwbakken. In de produktie van die bakken is „De Biesbosch" een voortrekker geweest. Zij ontwierp — na beproeving van vier prototypen — een speciaal bouw systeem dat leidde tot voldoende capaciteit om bakken van uniforme uitvoering ten getale van twee per maand te kunnen leveren. Een voorbeeld van de geslaagde „machtsgreep": toen in 1963 de rederij van Esso Frank rijk een duwkonvooi voor de Seine wenste en daaraan zeer hoge eisen stelde, bleek alleen „De Biesbosch" in concurrentie met specialisten langs deze brede Franse stroom — die te kunnen inwilligen. De opdracht is per fect uitgevoerd. Zo' diep was de werf in deze specialistische materie ge doken, dat verschillende rederijen „De Biesbosch" op droegen
duwvaartontwerpen te maken, die echter DIENST SOCIALE WERKVOORZIENING
Rijksstraatweg 15 - tel. 45144* - Dordrecht Dienstingang Kamerlingh Onnesweg 1
door geografische of politieke omstandigheden niet op het Dordtse bedrijf konden worden gerealiseerd. Zo heeft de werf nu zeker de helft van de duwvloot op de Rijn ge leverd resp. uitgedacht. Maarhet einde is nog niet inzicht. Straks komt er de RijnRhÖne verbinding (via de gekanali seerde Moezel) waardoor de Fransen een prachtkans voor de ontwikkeling van de haven van Marseille krijgen; er komt een RijnMaïnDonau traject waardoor Noordzee en Zwarte Zee „binnendoor" verbonden worden. Deze nieu we situatie schept tal van vaarkundige problemen, die „De Biesbosch" bepaald niet onbekend en die volop in studie zijn. De markt is nog volslagen open. Voor het eigen land geldt in wezen hetzelfde. Het is nog niet zo lang geleden, dat „De Biesbosch" een systeem op tafel legde waardoor het economisch verantwoord werd van motorvrachtschepen het middendeel te vervangen door dat van een standaardtype duwbak. Daar lijkt een markt voor te zijn, want'de motorvrachtvloot is aan mo derniseringtoe, al lang.
Wanneer de directie van de N.V, Machinefabriek C.P. Bolier constateert dat haar bedrijf méér dan twee benen heeft om op te staan dan wil zij daarmee tot uitdrukking brengen dat het produktieschema zeer veelzijdig is en steunt op verschillende hechte pijlers. De voornaamste daarvan wordt gevormd door de revisie en reparatie van scheepsdieselmotoren en — in alleenvertegenwoordiging voor Nederland de handel in deze krachtbronnen in vermogens van 400 tot 8000 PK van het fabrikaat MaK. In deze sector is Bolier onbetwist toonaangevend. Sinds de oprichting van de vennootschap in 1949 Is het streven dan ook doelbewust gericht geweest op het vol gen van de „diesellijn". Het bedrijf deed dat zo effectief dat het de volledige behartiging in Nederland van de be langen van AtlasMaK Maschinenbau Kiel GmbH werd toevertrouwd.
Het werd aangewezen als het enige offi
ciële servicesteunpunt voor MaKdieselmotoren hier te lande met daaraan annex de verkoop en de algehele on derdelenvoorziening. Wat dit laatste betekent moge blijken uit het feit dat een voorraad van niet minder dan f 500.000,— onderdelen wordt aangehouden. In samen hang met de MaKdieselmotoren werd voorts een service apparaat opgebouwd voor Reintjeskeerkoppelingen. Met de fabriek daarvan heeft Bolier binding via de Antwerpse Motoren Werke in België. Men heeft overigens nog meer internationale contacten. Zo is Bolier ook vertegenwoordiger van de Deense firma Paul Bergsóe te Kopenhagen, fabrikante van anoden voor de kathodische bescherming van de huid en de ballast tanks van zeeschepen, zich onder de grond en in het wa
ter bevindende staalconstructies zoals pijpleidingen (zin kers) door rivieren, damwanden, sluisdeuren, tevens on dergrondse leidingen b.v. centrale verwarmings, gas en drinkwaterleidingen, ondergrondse tanks enz., de ano den aangepast naar de omstandigheden, van zink, alumi nium of magnesium. In samenwerking met Paul Bergsóe worden projecten uitgevoerd d.m.v. het „opgedrukte stroom" principe waarbij voor ondergrondse structuren, als anode, ijzer en siliciumijzer en een stroombron uit het elektrische net wordt gebruikt. Voor de voorziening kathodische bescherming van sche pen wordt een voorraad aangehouden van 30 60 ton in alle typen zinkanoden, die aan de scheepswerven in den lande en ook naar het buitenland verkocht worden. Sinds kort heeft het bedrijf verder nog als enige in het land de status van reparatiewerkplaats voor scheeps schroeven van het fabrikaat Ostermann Keulen. Wie nu mocht denken dat het met deze activiteiten hoe. belangrijk ook bij Bolier wel is bekeken zou deze op Europees niveau werkende, onderneming toch nog onderschatten. Het is zelfs zo dat het verre van gemakke lijk is een indruk te geven van het totaal der activiteiten, die worden ontplooid. Was de produktie in de loop der jaren al zeer gevarieerd geworden, in het nieuwe bedrijf kon aan de verscheiden heid pas goed reliëf worden gegeven. We zeiden al dat het moeilijk is een indruk te geven van het werkprogram ma van Bolier. Het is de som van veelomvattende acti viteiten op technisch zowel als commercieel gebied, primair gericht op de scheepvaart, maar even goed en tegelijkertijd op daarbuiten vallende terreinen. Bolier's jongste uitbreiding • om daarmee te besluiten is een dok van 38 meter lengte en met een invaartbreedte van 12 meter in langsrichting en 14 meter dwars. Dit dok vooralsnog het enige in Dordt • heeft een hefver mogen van 250 ton. Men kan er voor of achterschip van schepen tot 2000 ton mee boven water brengen voor re paraties aan schroef, roer enz. Het
Felle kou, verkwikkende koelte, stilteopdeband en warmte, ziedaar een scala van mogelijkheden in een en hetzelfde bedrijf. Soms in onderdelen, vaak ook com pleet verlaten koudgaskoelmachines, raamventilatoren, zal zijn als tengevolge van de Deltawerken het verschil tussen eb en vloed veel kleiner zal zijn geworden. We mo gen dit wel een aanpassing noemen, die typerend is voor de slagvaardigheid, waarmee deze onderneming geleid wordt en waaraan zij haar succes te danken heeft, beeld en bandopnameapparatuur en warmteventilato ren de gebouwen van de N.V. Dordtse Metaalindustrie „Johan de Witt", op het uiterste puntje van de landtong in het Wantij. Vreemde plaats wellicht voor een bedrijf als dit. Toch verklaarbaar, omdat dit juridisch zelfstandige bedrijf van Philips in 1939 werd gesticht en gehuisvest in de toen leegstaande gebouwen van de voormalige N.V. Neder landse Patronen en Slaghoedjesfabriek. Johan de Witt ging daar voor de Nederlandse regering defensieopdrach ten uitvoeren. Deze ietwat uit de toon vallende Philips activiteiten waren ternauwernood op gang gekomen, toen in 1940 de Duitse bezetting kwam. Johan de Witt, niet voor één gat te vangen, schakelde ogenblikkelijk op een ander produktenschema over. Gereedschapwerktuigen en later gloeilampen namen in die nieuwe produktie een vooraanstaande plaats in. Natuurlijk bleef het daar niet bij. Tal van onderdelen en produkten, die elders in het grote concern werden ver vaardigd, gingen naar Dordt; later begon Johan de Witt ook vele projecten zelf te ontwikkelen, die al of niet in eigen beheer werden vervaardigd. Allengs kwam er lijn in de pro duktie. Het bedrijf houdt zich nu in grote lijnen gezien bezig met het vervaardigen van kleine elektromotoren,
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
 
 
 

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.