Uw zoekacties: Het Nuha-Adresboek voor Dordrecht 1970 volgens officiële geg...

Adresboeken van Dordrecht (en omstreken), 1934-1973

beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Pagina
Het Nuha-Adresboek voor Dordrecht 1970 volgens officiële gegevens, pagina 13
Titel:
Het Nuha-Adresboek voor Dordrecht 1970 volgens officiële gegevens
Pagina:
13
Jaar:
1970
DORDRECHT stad van handel, industrie en nijverheid
In dit artikel trachten wij de lezer een indruk te geven van de prestatiesdie de eigenlijkwel kleine stad Dordrecht door haar nijvere bevolking en door haar ondernemings- geest verricht. De Werkgeverskring Dordrecht en Omstreken stelde ons enkele publicaties over het bedrijfsleven der stad ter be- schikking zodatuit het aantal en de belangrijkheid der on- dernemingen het boven gestelde duidelijk opgemaakt kan worden: De Dienst Sociale Werkvoorziening is een gemeentelijk bedrijf met circa 1000 werknemers en is de belangrijkste sociale werkplaats in Europa. De D.S.W. verschaft zinvol- le arbeid aan een ieder, die, om welke reden of tengevolge van welke handicap ook, niet aan het vrije arbeidsproces kan deelnemen. Er worden normale industriële produk- ten gemaakt (veelal komplete eindprodukten) met nor- male machines en gereedschappen doch met aangepaste werkmethoden en in een aangepast tempo. De arbeidsvoorwaarden zijn vastgelegd in de Wet Sociale Werkvoorziening. In het thans in aanbouw zijnde geheel nieuwe complex gebouwen zullen circa 1200 werknemers een plaats kunnen vinden. Naast grote verbetering in de huisvesting en outillage van de D.S.W. zullen ook een intensieve medische, psycholo- gische en sociale begeleiding daar nieuwe mogelijkheden vinden o.m. door het inrichten van een reaktiveringscen- trum, een afdeling voor funktie-onderzoek, een eigen sportzaal en instructiebad. Men hoopt hierdoor optimale resultaten te bereiken bij het reïntegreren van de gehandicapte in de maatschappij.
Avedko heeft er intussen ook nog een volwassen dochter bij gekregen. Zij heet Cornet en woont aan de Nijverheid- straat. Daarwerken dertig man aan de produktie van licht en zwaar plaatwerk en allerlei constructies. Plaatwerk kan van alles zijn en voor constructiewerk geldt hetzelfde. Om een voorbeeld te noemen: Cornet produceert velerlei kaartenkasten voor kantoren. In het produktie-proces van dit bedrijf komt vader Avedko vaak te hulp met zijn mo- derne stempelmakerij, kortom tie samenwerking in fami- lieverband is harmonisch. Cornet maakt voorts bouwliften met een hijsvermogen van driehonderd kg. en alweer is hier een eigen ontwerp in het geding. Op haar naam staat ook de toelevering van onderdelen voor straatstofzuigers, letterlijk inhalige appa- raten die onder meer in de Jaarbeurshallen worden ge- bruikt. Uiteraard is toelevering van allerhande onderde- len voor Dordtse bedrijven ook gewaarborgd. Een moderne tunneloven is de garantie, dat de plaatsta- len artikelen een tip-top afwerking krijgen en daarnaast zorgen twee volautomatische lasapparaten voor een hech- te technische basis van dit nijvere bedrijf. Ook hier geldt, dat door de veelsoortigheid van opdrachten de automati- sering buiten de deur is gebleven. Wat niet wil zeggen dat de bedrijfsuitrusting niet steeds wordt aangepast aan de uitermate strenge eisen, die onze tijd blijft stellen.
Al op heel wat werk heeft Avedko zijn stempel gedrukt. Weldoordacht, metvolle krachten meesterhand. Die hand bediende en bedient nog een aantal persen, waaronder een 150 tons dieptrekpers. En daarmee zijn we beland in de stempelmakerij, die in 1917 begon aan de Varken- markt en vier jaar later haar zetel vond aan de Vest, waar hij nu nog staat. Toen nog firma Van den Berg en Donke- laar, nu Avedko. Een bedrijf behoeft niet groot te zijn om groots te zijn. Welnu, Avedko met zijn vijfenveertig man aan de Vest heeft in de loop van tientallen jaren naam gemaakt door zijn vakkundige arbeid.
Zijn stempelmakerij heeft faam
verworven. En dan vooral omdat het uitgangspunt van het beleid heel sterk is: „Trek werk aan waarvoor een fikse portie deskundigheid en inventiviteit nodig is. Doe dat ook bij het seriewerk. Zoek de problemen op, taxeer die op de juiste waarde en vind de oplossing". Dit beleid heeft rijke vruchten afgeworpen. Avedko ver- vaardigt nu allerlei soorten stempels en matrijzen voor derden en perst, indien gewenst, allerhande artikelen. De kampeerder die zijn tentharingen met zorg de grond in slaat, kan er op rekenen dat hij in veel gevallen een pro- dukt van Avedko op de kop tikt.
Toen in 1928 het roestv rij staal aan een indrukwekkende opmars begon, was Avedko er als de kippen bij om er werk „uit te stampen". Dat dit Dordtse haantje-d e-voorste daarmee de roos trof, bewijst de dag van vandaag. Het be- drijf heeft in het hele land een klantenkring opgebouwd, uitsluitend omdat het hoogwaardig werk aflevert.
Ze zitten er met de neus bovenop en ze weten er zo goed als alles van. Daarom hebben ze naam gemaakt, daarom zijn ze gerespecteerde adviseurs en daarom ook krijgen ze orders. De mannen van de Scheepswerf en Machinefabriek „De Biesbosch" zijn bij de tijd en als het maareven kan zou- den ze die tijd ook wel vóór willen zijn. Zeker is, dat ze vooral het laatste decennium dooreen eigen specialistische inbreng een forse sprong op de Westeuropese markt heb- ben gemaakt, met name de markt voor de duwvaart. Zo- als in alle takken van vervoer geraakte het transport over- water, mede door de jongste wereldoorlog, in een stroom- versnelling die een evolutie teweeg bracht welke vandaag nog geen einde heeft gevonden. Toen de Franse Rijnvloot in de periode 1946-1950 moest worden „bijgelapt" en waar nodig gereconstrueerd, stond „De Biesbosch" oog in oog met talrijke problemen, die om een snelle en af- doende oplossing vroegen: het volledig lassen van sche- pen, samenstelling van grotere secties dan vroeger, het op touw zetten van seriebouw. Er was op de werf en in de machinefabriek kennis voor- handen. Die tot toepassing te brengen in die stormachtige herstelperiode van na de oorlog was een eerste vereiste. Het bedrijf is daarin, dankzij hecht samenspel tussen al zijn afdelingen en dankzij zijn veelzijdige ervaring, volle- dig geslaagd. In 1957 kwam de confrontatie met de duw- vaart in het stroomgebied van de Rijn: een wijze van ver- voerdie minder mankracht vergde en die geknipt was voor grote ladingen. De Amerikanen waren er mee begonnen, de Russen hadden het overgenomen en tenslotte sloeg het over naar West-Europa. Toen de Fransen, Rijnvaarders net als de Nederlanders, de duwvaart in Amerika gingen bestuderen, werden er enkele stafleden van „De Bies- bosch" — die gelieerd is met de „Compagnie Générale pour la Navigationdu Rhin" te Straatsburg - in hun com- missies opgenomen. Diepgaande bestudering van alter-
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
 
 
 

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.