Uw zoekacties: Gezinskaarten

1064 Gemeente Nieuw-Lekkerland, 1925 - 1990

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Aanwijzingen voor de gebruiker
Openbaarheidsbeperkingen
Beperkingen aan het gebruik
Andere toegangen
Aanvraaginstructie
Citeerinstructie
Inleiding
1. Geschiedenis van de gemeente Nieuw-Lekkerland
2. Geschiedenis van het archief
3. Verantwoording van de inventarisatie
1064 Gemeente Nieuw-Lekkerland, 1925 - 1990
Inleiding
3.
Verantwoording van de inventarisatie
De inventarisatie over de periode van 1925 tot en met 1990 sluit aan op de inventaris van de periode 1813 tot en met 1924.
Het oudste stuk dat tijdens de inventarisatie werd aangetroffen betrof een "Reglement van orde van de gemeenteteraad van 1851".
Het origineel van genoemd "Reglement" met nog enkele andere stukken, van vòòr 1925, is alsnog toegevoegd aan het reeds geïnventariseerde archief 1813-1924 , omdat uitgegaan dient te worden van het bestemmingsbeginsel.
In het archief, periode 1925-1990 zijn ook een aantal originele stukken of kopieën daarvan aanwezig van vóór 1925, omdat deze onderdeel uitmaakten met de uitvoering in de jaren na 1925. Bij de inventarisatie van de personeelsdossiers ontbraken bij een aantal dossiers de benoemingsbesluiten. Via andere bronnen konden nog nadere gegevens worden opgespoord en worden toegevoegd. Uit genoemd onderzoek kwam naar voren dat één persoon in 1925 al vanaf 1888 in dienst van de gemeente was.
3.1. Onderwerpen
3.2. Omvang en materiële toestand van het archief
3.3. Selectie en vernietiging
3.4. Gedeponeerde archieven
3.5. Openbaarheid
3.6. Toegankelijkheid
3.7. Slotopmerkingen
 
 
 

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.