8-A1945 Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1945)
8-A1945
Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1945)
Aanwijzingen voor de gebruiker
laatste wijziging 05-02-2024
3.296 beschreven archiefstukken
Inleiding
Dit is de eerste van een serie dossierinventarissen van het gemeentebestuur van Dordrecht. Omstreeks 1920 stapte de gemeentelijke administratie over op een dossierstelsel. Volgens dit archiveringssysteem worden archiefstukken gerangschikt in een dossier. Daarvan hanteerde de administratie niet consequent dezelfde omschrijving. Er zijn veel dossiers die uitsluitend bestaan uit documenten die betrekking hebben op een en dezelfde zaak, bijvoorbeeld de totstandkoming van een specifieke verkoopovereenkomst. Er zijn, vooral uit vroegere decennia, ook dossiers die meerdere zaken rond hetzelfde onderwerp bevatten, zoals alle regelgeving in de loop van tientallen jaren over dienstkleding in verschillende takken van dienst. Een dergelijk dossier kan chronologisch, maar (daarnaast) ook per onderwerp zijn geordend.
Dossiers zijn gearchiveerd in het jaar dat ze zijn afgesloten. Het is daarom heel goed mogelijk dat een dossier uit archief 8-A1945 documenten bevat uit veel vroegere tijd. Het kan ook zijn dat dossiers uit bijvoorbeeld archief 8-A1970 nog stukken bevatten uit de jaren dertig. Wanneer het niet bekend is in welke jaren een zaak heeft gespeeld, is het zinvol meerdere dossierinventarissen te raadplegen. Zoeken op onderwerp is daarbij de aangewezen weg, want in deze inventarissen zit hoegenaamd geen nadere systematiek.
Naast de 8-A serie is er het archief 8-B1980. Dit archief is door de administratie niet per tienjarenblok overgedragen, maar langs een andere route als een groot restbestand met dossiers vanaf de eeuwwisseling tot omstreeks 1990. Qua tijdsbestek en onderwerpen is er overlap met de 8-A-serie.
De dossierinventarissen omvatten niet het totale archief van de gemeente. De seriebestanden vanaf 1851, zoals de notulen van de gemeenteraad, zijn opgenomen in archiefinventaris 6. Wanneer een dossier aanleiding geeft te denken dat een zaak in de gemeenteraad of in het college van burgemeester en wethouders is behandeld, is het raadzaam ook daarin te kijken.
Dossiers zijn gearchiveerd in het jaar dat ze zijn afgesloten. Het is daarom heel goed mogelijk dat een dossier uit archief 8-A1945 documenten bevat uit veel vroegere tijd. Het kan ook zijn dat dossiers uit bijvoorbeeld archief 8-A1970 nog stukken bevatten uit de jaren dertig. Wanneer het niet bekend is in welke jaren een zaak heeft gespeeld, is het zinvol meerdere dossierinventarissen te raadplegen. Zoeken op onderwerp is daarbij de aangewezen weg, want in deze inventarissen zit hoegenaamd geen nadere systematiek.
Naast de 8-A serie is er het archief 8-B1980. Dit archief is door de administratie niet per tienjarenblok overgedragen, maar langs een andere route als een groot restbestand met dossiers vanaf de eeuwwisseling tot omstreeks 1990. Qua tijdsbestek en onderwerpen is er overlap met de 8-A-serie.
De dossierinventarissen omvatten niet het totale archief van de gemeente. De seriebestanden vanaf 1851, zoals de notulen van de gemeenteraad, zijn opgenomen in archiefinventaris 6. Wanneer een dossier aanleiding geeft te denken dat een zaak in de gemeenteraad of in het college van burgemeester en wethouders is behandeld, is het raadzaam ook daarin te kijken.
laatste wijziging 05-02-2024
3.296 beschreven archiefstukken
Inventaris
Inventarisnummer 2501-3000
2756-2770 Salariëring gemeentepersoneel nr 1
2770 1936-1941 Deel XV
8-A1945 Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1945)
Inventaris
Inventarisnummer 2501-3000
2756-2770 Salariëring gemeentepersoneel nr 1
2756-2770 Salariëring gemeentepersoneel nr 1
2770
1936-1941 Deel XV
NB:
Bij r.b.d.d.1 september 1936, nr.7 bijl. nr.70 werd de bezoldiging van de vroedvrouwen in de salarisverordening geregeld. Voorts werd bij r.b.d.d.22 september 1926 nr.9, bijl. nr.de jaar wedde van de gemeente archivaris verhoogd. In zijn vergadering van 6 december 1937 besloot de Raad bij agendapunt 5, bijl. nr.106 de salarisverordening op een aantal onderdelen te wijzigen. Ingevoerd werden o.a. de functies van verpleegster, adjunct van verpleegster, adjunct.commies 1e klasse, hoofdklerk 2e klasse, tekenaar 1e klasse en commies 2e klasse. Voorts werd de rangorde van een aantal loongroepen gewijzigd.Bij r.b.d.d.21 juni 1938, nr.10 bijl. nr.39 werd de jaarwedde van de plv. direkteur van de GG & GD verhoogd en bij r.b.d.d.28-11-1939, nr.6, bijl.nr.117 werd de functie van administratief ambtenaar ingevoerd. Voorts werd bij r.b.d.d.9 juli 1940 nr.7 bijl. nr.29 de jaarwedde verbonden aan de functie van Chef Machinist bij de Slachtplaats gewijzigd. Tenslotte werd bij r.b.d.d. 19 december 1940, nr.10 bijl. nr.56 de functie van havenbeambte ingevoerd
laatste wijziging 27-11-2014
laatste wijziging 05-02-2024
3.296 beschreven archiefstukken
Kenmerken
Datering:
1920 - 1945
Auteur:
---
Omvang:
54,88 meter
Licentie:
Titel inventaris:
Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1945)
Categorie:
Archiefvormer(s):
laatste wijziging 05-02-2024
3.296 beschreven archiefstukken