8-A1945 Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1945)
8-A1945
Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1945)
Aanwijzingen voor de gebruiker
laatste wijziging 05-02-2024
3.296 beschreven archiefstukken
Inleiding
Dit is de eerste van een serie dossierinventarissen van het gemeentebestuur van Dordrecht. Omstreeks 1920 stapte de gemeentelijke administratie over op een dossierstelsel. Volgens dit archiveringssysteem worden archiefstukken gerangschikt in een dossier. Daarvan hanteerde de administratie niet consequent dezelfde omschrijving. Er zijn veel dossiers die uitsluitend bestaan uit documenten die betrekking hebben op een en dezelfde zaak, bijvoorbeeld de totstandkoming van een specifieke verkoopovereenkomst. Er zijn, vooral uit vroegere decennia, ook dossiers die meerdere zaken rond hetzelfde onderwerp bevatten, zoals alle regelgeving in de loop van tientallen jaren over dienstkleding in verschillende takken van dienst. Een dergelijk dossier kan chronologisch, maar (daarnaast) ook per onderwerp zijn geordend.
Dossiers zijn gearchiveerd in het jaar dat ze zijn afgesloten. Het is daarom heel goed mogelijk dat een dossier uit archief 8-A1945 documenten bevat uit veel vroegere tijd. Het kan ook zijn dat dossiers uit bijvoorbeeld archief 8-A1970 nog stukken bevatten uit de jaren dertig. Wanneer het niet bekend is in welke jaren een zaak heeft gespeeld, is het zinvol meerdere dossierinventarissen te raadplegen. Zoeken op onderwerp is daarbij de aangewezen weg, want in deze inventarissen zit hoegenaamd geen nadere systematiek.
Naast de 8-A serie is er het archief 8-B1980. Dit archief is door de administratie niet per tienjarenblok overgedragen, maar langs een andere route als een groot restbestand met dossiers vanaf de eeuwwisseling tot omstreeks 1990. Qua tijdsbestek en onderwerpen is er overlap met de 8-A-serie.
De dossierinventarissen omvatten niet het totale archief van de gemeente. De seriebestanden vanaf 1851, zoals de notulen van de gemeenteraad, zijn opgenomen in archiefinventaris 6. Wanneer een dossier aanleiding geeft te denken dat een zaak in de gemeenteraad of in het college van burgemeester en wethouders is behandeld, is het raadzaam ook daarin te kijken.
Dossiers zijn gearchiveerd in het jaar dat ze zijn afgesloten. Het is daarom heel goed mogelijk dat een dossier uit archief 8-A1945 documenten bevat uit veel vroegere tijd. Het kan ook zijn dat dossiers uit bijvoorbeeld archief 8-A1970 nog stukken bevatten uit de jaren dertig. Wanneer het niet bekend is in welke jaren een zaak heeft gespeeld, is het zinvol meerdere dossierinventarissen te raadplegen. Zoeken op onderwerp is daarbij de aangewezen weg, want in deze inventarissen zit hoegenaamd geen nadere systematiek.
Naast de 8-A serie is er het archief 8-B1980. Dit archief is door de administratie niet per tienjarenblok overgedragen, maar langs een andere route als een groot restbestand met dossiers vanaf de eeuwwisseling tot omstreeks 1990. Qua tijdsbestek en onderwerpen is er overlap met de 8-A-serie.
De dossierinventarissen omvatten niet het totale archief van de gemeente. De seriebestanden vanaf 1851, zoals de notulen van de gemeenteraad, zijn opgenomen in archiefinventaris 6. Wanneer een dossier aanleiding geeft te denken dat een zaak in de gemeenteraad of in het college van burgemeester en wethouders is behandeld, is het raadzaam ook daarin te kijken.
laatste wijziging 05-02-2024
3.296 beschreven archiefstukken
Inventaris
Inventarisnummer 2501-3000
2681 Commissie van bijstand voor het Gemeente-Archief
8-A1945 Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1945)
Inventaris
Inventarisnummer 2501-3000
2681
Commissie van bijstand voor het Gemeente-Archief
Datering:
1937
NB:
Naar aanleiding van een vraag van het raadslid de Munter werd bij een aantal gemeenten een onderzoek ingesteld naar het functioneren van een commissie van advies of bijstand voor archief aangelegenheden. Tevens werd de Rijksarchivaris gepolst over het bestaansrecht van een dergelijke commissie. De ontvangen reacties gaven B & W geen reden om de raad voor te stellen om tot de instelling van een commissie van bijstand voor het gemeentearchief over te gaan. 1937 1937 2681 -2.07.515 In de raadsvergadering van 18 oktober 1955 werd een verordening betreffende de archiefcommissie vastgesteld. In deze commissie worden ook twee leden uit de burgerij benoemd. Bij besluit van 14 augustus 1973 besloten B & W tot instelling van een overlegcommissie voor de archiefdienst. Deze commissie werd per 26 november 1977 opgeheven. Zie daarvoor het desbetreffende dossier op : Arch 07.58 = A 1980-225
laatste wijziging 21-03-2017
laatste wijziging 05-02-2024
3.296 beschreven archiefstukken
Kenmerken
Datering:
1920 - 1945
Auteur:
---
Omvang:
54,88 meter
Licentie:
Titel inventaris:
Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1945)
Categorie:
Archiefvormer(s):
laatste wijziging 05-02-2024
3.296 beschreven archiefstukken