8-A1945 Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1945)
8-A1945
Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1945)
Aanwijzingen voor de gebruiker
laatste wijziging 05-02-2024
3.296 beschreven archiefstukken
Inleiding
Dit is de eerste van een serie dossierinventarissen van het gemeentebestuur van Dordrecht. Omstreeks 1920 stapte de gemeentelijke administratie over op een dossierstelsel. Volgens dit archiveringssysteem worden archiefstukken gerangschikt in een dossier. Daarvan hanteerde de administratie niet consequent dezelfde omschrijving. Er zijn veel dossiers die uitsluitend bestaan uit documenten die betrekking hebben op een en dezelfde zaak, bijvoorbeeld de totstandkoming van een specifieke verkoopovereenkomst. Er zijn, vooral uit vroegere decennia, ook dossiers die meerdere zaken rond hetzelfde onderwerp bevatten, zoals alle regelgeving in de loop van tientallen jaren over dienstkleding in verschillende takken van dienst. Een dergelijk dossier kan chronologisch, maar (daarnaast) ook per onderwerp zijn geordend.
Dossiers zijn gearchiveerd in het jaar dat ze zijn afgesloten. Het is daarom heel goed mogelijk dat een dossier uit archief 8-A1945 documenten bevat uit veel vroegere tijd. Het kan ook zijn dat dossiers uit bijvoorbeeld archief 8-A1970 nog stukken bevatten uit de jaren dertig. Wanneer het niet bekend is in welke jaren een zaak heeft gespeeld, is het zinvol meerdere dossierinventarissen te raadplegen. Zoeken op onderwerp is daarbij de aangewezen weg, want in deze inventarissen zit hoegenaamd geen nadere systematiek.
Naast de 8-A serie is er het archief 8-B1980. Dit archief is door de administratie niet per tienjarenblok overgedragen, maar langs een andere route als een groot restbestand met dossiers vanaf de eeuwwisseling tot omstreeks 1990. Qua tijdsbestek en onderwerpen is er overlap met de 8-A-serie.
De dossierinventarissen omvatten niet het totale archief van de gemeente. De seriebestanden vanaf 1851, zoals de notulen van de gemeenteraad, zijn opgenomen in archiefinventaris 6. Wanneer een dossier aanleiding geeft te denken dat een zaak in de gemeenteraad of in het college van burgemeester en wethouders is behandeld, is het raadzaam ook daarin te kijken.
Dossiers zijn gearchiveerd in het jaar dat ze zijn afgesloten. Het is daarom heel goed mogelijk dat een dossier uit archief 8-A1945 documenten bevat uit veel vroegere tijd. Het kan ook zijn dat dossiers uit bijvoorbeeld archief 8-A1970 nog stukken bevatten uit de jaren dertig. Wanneer het niet bekend is in welke jaren een zaak heeft gespeeld, is het zinvol meerdere dossierinventarissen te raadplegen. Zoeken op onderwerp is daarbij de aangewezen weg, want in deze inventarissen zit hoegenaamd geen nadere systematiek.
Naast de 8-A serie is er het archief 8-B1980. Dit archief is door de administratie niet per tienjarenblok overgedragen, maar langs een andere route als een groot restbestand met dossiers vanaf de eeuwwisseling tot omstreeks 1990. Qua tijdsbestek en onderwerpen is er overlap met de 8-A-serie.
De dossierinventarissen omvatten niet het totale archief van de gemeente. De seriebestanden vanaf 1851, zoals de notulen van de gemeenteraad, zijn opgenomen in archiefinventaris 6. Wanneer een dossier aanleiding geeft te denken dat een zaak in de gemeenteraad of in het college van burgemeester en wethouders is behandeld, is het raadzaam ook daarin te kijken.
laatste wijziging 05-02-2024
3.296 beschreven archiefstukken
Inventaris
Inventarisnummer 501-1000
742 Gemeentereiniging, later Gemeente Reinigings- en Ontsmettingsdienst. Reorganisatie in 1923. Deel II-1
8-A1945 Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1945)
Inventaris
Inventarisnummer 501-1000
742
Gemeentereiniging, later Gemeente Reinigings- en Ontsmettingsdienst. Reorganisatie in 1923. Deel II-1
Datering:
1921 - 1923
NB:
Toelichting: Elementen van deze reorganisatie waren
-Sluiting van het beltterrein aan de 's-Gravendeelsedijk en ingebruikneming van een terrein, grotendeels moeras, aan de Kilkade ten zuiden van de Zeehaven. (De ontwikkeling van de vuilverwerking, zowel nationaal als internationaal, werd intussen op de voet gevolgd, met name voor wat betreft het aspect van de vuilverbranding).
-De elektrische auto-tractie deed zijn intrede, d.w.z. auto's, die werden voortbewogen door uitneembare accumulatoren - batterijen. Deze vorm van autorijden zou van het personeel minder vakbekwaamheid op dit gebied hebben geëist. De paarden bleven derhalve letterlijk op stal.
-De vuilophaaldienst werd in materiële zin uitgerust met zeven vuilnisauto's.
-De straatdienst (gecombineerde veeg- en putuithaaldienst) werd gevormd door drie afzonderlijke werkende straatvegers voor de binnenstad en voorts drie ploegen van drie man met een voorman uitgerust een autoveegmachine en een autovolgwagen.
-Een sproeiwagen werd voor sproeidiensten ingezet.
-Het aantal personeelsleden op de stortplaats werd teruggebracht tot drie.
-Als gevolg van deze reorganisatie werden 22 personeelsleden overcompleet, t.w. 1 opzichter en 21 werklieden. Voor hen werd een afvloeiingsregeling getroffen.
-Tbv het wagenpark werd een elektricien-monteur aangetrokken.
-De dienst werd gehuisvest in het gemeentegebouw aan het Beverwijcksplein. Het terrein en de gebouwen aan de Lage Bakstraat en de Nieuwstraat werden ontruimd
-Sluiting van het beltterrein aan de 's-Gravendeelsedijk en ingebruikneming van een terrein, grotendeels moeras, aan de Kilkade ten zuiden van de Zeehaven. (De ontwikkeling van de vuilverwerking, zowel nationaal als internationaal, werd intussen op de voet gevolgd, met name voor wat betreft het aspect van de vuilverbranding).
-De elektrische auto-tractie deed zijn intrede, d.w.z. auto's, die werden voortbewogen door uitneembare accumulatoren - batterijen. Deze vorm van autorijden zou van het personeel minder vakbekwaamheid op dit gebied hebben geëist. De paarden bleven derhalve letterlijk op stal.
-De vuilophaaldienst werd in materiële zin uitgerust met zeven vuilnisauto's.
-De straatdienst (gecombineerde veeg- en putuithaaldienst) werd gevormd door drie afzonderlijke werkende straatvegers voor de binnenstad en voorts drie ploegen van drie man met een voorman uitgerust een autoveegmachine en een autovolgwagen.
-Een sproeiwagen werd voor sproeidiensten ingezet.
-Het aantal personeelsleden op de stortplaats werd teruggebracht tot drie.
-Als gevolg van deze reorganisatie werden 22 personeelsleden overcompleet, t.w. 1 opzichter en 21 werklieden. Voor hen werd een afvloeiingsregeling getroffen.
-Tbv het wagenpark werd een elektricien-monteur aangetrokken.
-De dienst werd gehuisvest in het gemeentegebouw aan het Beverwijcksplein. Het terrein en de gebouwen aan de Lage Bakstraat en de Nieuwstraat werden ontruimd
laatste wijziging 27-11-2014
laatste wijziging 05-02-2024
3.296 beschreven archiefstukken
Kenmerken
Datering:
1920 - 1945
Auteur:
---
Omvang:
54,88 meter
Licentie:
Titel inventaris:
Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1945)
Categorie:
Archiefvormer(s):
laatste wijziging 05-02-2024
3.296 beschreven archiefstukken