8-A1945 Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1945)
8-A1945
Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1945)
Aanwijzingen voor de gebruiker
laatste wijziging 05-02-2024
3.296 beschreven archiefstukken
Inleiding
Dit is de eerste van een serie dossierinventarissen van het gemeentebestuur van Dordrecht. Omstreeks 1920 stapte de gemeentelijke administratie over op een dossierstelsel. Volgens dit archiveringssysteem worden archiefstukken gerangschikt in een dossier. Daarvan hanteerde de administratie niet consequent dezelfde omschrijving. Er zijn veel dossiers die uitsluitend bestaan uit documenten die betrekking hebben op een en dezelfde zaak, bijvoorbeeld de totstandkoming van een specifieke verkoopovereenkomst. Er zijn, vooral uit vroegere decennia, ook dossiers die meerdere zaken rond hetzelfde onderwerp bevatten, zoals alle regelgeving in de loop van tientallen jaren over dienstkleding in verschillende takken van dienst. Een dergelijk dossier kan chronologisch, maar (daarnaast) ook per onderwerp zijn geordend.
Dossiers zijn gearchiveerd in het jaar dat ze zijn afgesloten. Het is daarom heel goed mogelijk dat een dossier uit archief 8-A1945 documenten bevat uit veel vroegere tijd. Het kan ook zijn dat dossiers uit bijvoorbeeld archief 8-A1970 nog stukken bevatten uit de jaren dertig. Wanneer het niet bekend is in welke jaren een zaak heeft gespeeld, is het zinvol meerdere dossierinventarissen te raadplegen. Zoeken op onderwerp is daarbij de aangewezen weg, want in deze inventarissen zit hoegenaamd geen nadere systematiek.
Naast de 8-A serie is er het archief 8-B1980. Dit archief is door de administratie niet per tienjarenblok overgedragen, maar langs een andere route als een groot restbestand met dossiers vanaf de eeuwwisseling tot omstreeks 1990. Qua tijdsbestek en onderwerpen is er overlap met de 8-A-serie.
De dossierinventarissen omvatten niet het totale archief van de gemeente. De seriebestanden vanaf 1851, zoals de notulen van de gemeenteraad, zijn opgenomen in archiefinventaris 6. Wanneer een dossier aanleiding geeft te denken dat een zaak in de gemeenteraad of in het college van burgemeester en wethouders is behandeld, is het raadzaam ook daarin te kijken.
Dossiers zijn gearchiveerd in het jaar dat ze zijn afgesloten. Het is daarom heel goed mogelijk dat een dossier uit archief 8-A1945 documenten bevat uit veel vroegere tijd. Het kan ook zijn dat dossiers uit bijvoorbeeld archief 8-A1970 nog stukken bevatten uit de jaren dertig. Wanneer het niet bekend is in welke jaren een zaak heeft gespeeld, is het zinvol meerdere dossierinventarissen te raadplegen. Zoeken op onderwerp is daarbij de aangewezen weg, want in deze inventarissen zit hoegenaamd geen nadere systematiek.
Naast de 8-A serie is er het archief 8-B1980. Dit archief is door de administratie niet per tienjarenblok overgedragen, maar langs een andere route als een groot restbestand met dossiers vanaf de eeuwwisseling tot omstreeks 1990. Qua tijdsbestek en onderwerpen is er overlap met de 8-A-serie.
De dossierinventarissen omvatten niet het totale archief van de gemeente. De seriebestanden vanaf 1851, zoals de notulen van de gemeenteraad, zijn opgenomen in archiefinventaris 6. Wanneer een dossier aanleiding geeft te denken dat een zaak in de gemeenteraad of in het college van burgemeester en wethouders is behandeld, is het raadzaam ook daarin te kijken.
laatste wijziging 05-02-2024
3.296 beschreven archiefstukken
Inventaris
Inventarisnummer 501-1000
741 Gemeentereiniging, later Gemeente Reinigings- en Ontsmettingsdienst. Reorganisatie in 1919, deel I
8-A1945 Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1945)
Inventaris
Inventarisnummer 501-1000
741
Gemeentereiniging, later Gemeente Reinigings- en Ontsmettingsdienst. Reorganisatie in 1919, deel I
Datering:
1918 - 1919
NB:
Toelichting: Deze reorganisatie betrof o.m. de aanschaffing van 3 paarden t.w. 2 modderpramen, 2 vierwielige vuilniswagens, 2 tweewielige vuilniskarren, een veegmachine e.a. Voorts werden de vuilniswagens uitgerust met een verende bel, zodat niet meer huis aan huis behoefde te worden aangebeld. Daarnaast werd een gedeelte van de mestbergplaats bestraat. Het sneeuwruimen werd van Gemeentewerken overgenomen. Er werden twee nieuwe sneeuwploegen aangeschaft. Ten slotte werd het nodig geacht om de dienst uit te breiden met twaalf personeelsleden, t.w. een boekhouder, vier voerlieden, een schipper- putuithaler, drie straatvegers voor de veegploeg en drie werklieden voor de mestopbergplaats
laatste wijziging 27-11-2014
laatste wijziging 05-02-2024
3.296 beschreven archiefstukken
Kenmerken
Datering:
1920 - 1945
Auteur:
---
Omvang:
54,88 meter
Licentie:
Titel inventaris:
Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1945)
Categorie:
Archiefvormer(s):
laatste wijziging 05-02-2024
3.296 beschreven archiefstukken