Uw zoekacties: Plaatsen erfafscheiding. 1986 School 'Doelesteyn', voorheen de Huishoud- en Industrieschool geheten

377 School 'Doelesteyn', voorheen de Huishoud- en Industrieschool geheten

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Aanwijzingen voor de gebruiker
Openbaarheidsbeperkingen
Beperkingen aan het gebruik
Andere toegangen
Aanvraaginstructie
Citeerinstructie
Inventaris
2. Bestuur van de Stichting 'Gemeenschappelijk Regionaal Opleidingsinstituut'
2.1. Inleiding
2.1.1. Geschiedenis van het Gemeenschappelijk regionaal onderwijsinstituut
377 School 'Doelesteyn', voorheen de Huishoud- en Industrieschool geheten
Inventaris
2. Bestuur van de Stichting 'Gemeenschappelijk Regionaal Opleidingsinstituut'
2.1. Inleiding
2.1.1.
Geschiedenis van het Gemeenschappelijk regionaal onderwijsinstituut
De oprichting van de Stichting ‘Regionaal opleidingsinstituut voor verplegende en verzorgende beroepen’, in het vervolg kortweg G.R.O.I. genoemd, in 1974 was een gemeenschappelijk initiatief van de Stichting tot behartiging van medische belangen der Drechtsteden ‘Verpleeghuis het Parkhuis’, de Stichting genaamd ‘Hervormde stichting Crabbehoff’ en de Stichting tot exploitatie van bejaardenhuizen te Zwijndrecht en omstreken te Zwijndrecht. De stichting stelde zich tot doel het beroepsonderwijs in de verplegende en verzorgende sector te bevorderen. De deelnemende stichtingen benoemden elk een bestuurs- en directielid tot lid van het dagelijks bestuur van het G.R.O.I. De dagelijkse leiding berustte bij het dagelijks bestuur. In 1981 trad het Dordtse verpleeghuis ‘De sterrenlanden’ tot de stichting toe, in 1987 gevolgd door de verpleeghuizen ‘Lingesteyn’ te Leerdam, ‘t Nieuwe gasthuis’ te Gorinchem en ‘Waerthove’ te Sliedrecht. De samenwerking met het G.R.O.I. inclusief de kostenverdeling van de opleiding werd voor elke deelnemende instelling vastgelegd in een afzonderlijke overeenkomst. In 1990 volgden het Beatrixziekenhuis te Gorinchem en het Merwedeziekenhuis te Dordrecht en Sliedrecht, in 1991 de opleidingen tot operatieassistenten ‘De Baronie en Ignatius’ te Breda, ‘Lievensberg’ te Bergen op Zoom, ‘Pasteur’ te Oosterhout en het Drechtstedenziekehuis te Dordrecht en Sliedrecht. Vooral de laatstgenoemde samenwerking betekende voor het G.R.O.I. een flinke schaalvergroting.
Dit leidde ook tot een concrete herziening van de doelstelling. Het jaarverslag van 1993 vermeldt: Een opleidingsinstituut als het G.R.O.I. heeft een dienstverlenende taak naar instellingen en organisaties in de gezondheidszorg in de regio Zuid-Holland Zuid. De groei van de interne organisatie van de school hield gelijke tred, ook in beleidsmatige zin. Kenmerkend voor die toename was het feit dat de vermelding van de bestuurssamenstelling in de verslagen naar achteren verschoof. Dit bestuur onttrok zich echter evenmin aan de schaalvergroting. In 1994 werd een raad van toezicht ingesteld. De dienstverlenende taak binnen de regio Zuid-Holland Zuid resulteerde in de samenwerking met het Midveldcollege, opvolger van de scholen-gemeenschap ‘Doelesteyn’ en het Biesboschcollege en uiteindelijk in 1998 in de integratie in de unit gezondheidszorg van de onderwijskolos het Da Vinci-college.
Het instituut werd gevestigd aan de Maria Montessorilaan te Dordrecht. Zoals bij elke samenwerking verwachtte men naast bezuinigingen op ondersteunende middelen en personele omvang een betere groeimogelijkheid. Voor de leerlingen die door de verpleeghuizen werden aangemeld, betekende een centrale opleiding een verruiming van het onderwijsaanbod, zowel in theorie als in praktijk. Het G.R.O.I. verzorgde een tweejarige opleiding tot ziekenverzorgende welke titel sinds 1963 een wettelijke basis kende. Het eerste jaar bevatte een introductie- of preklinische periode waarin de leerlingen op hun geschiktheid werden getest. Bij ongeschiktheid konden zij de opleiding niet voortzetten. In 1983 - 1984 anticipeerde het G.R.O.I. op nieuwe ontwikkelingen, onder andere door de toespitsing van de opleiding psychogeriatrische en somatische verpleging en de inzet in gecombineerde en categorale verpleeghuizen. Later in de jaren 80 voegde men de opleiding tot A-verpleegkundige toe en volgden ook applicatiecursussen en part-time opleidingen tot ziekenverzorgende. In de jaren 90 breidde het aanbod zich verder uit.

Kenmerken

Datering:
1901 - 1998
Auteur:
H.H. Huitsing (2004)
Titel inventaris:
School 'Doelesteyn', voorheen de Huishoud- en Industrieschool geheten
 
 
 

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.