1036 Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, 1855 - 1985
1036
Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, 1855 - 1985
Aanwijzingen voor de gebruiker
laatste wijziging 05-02-2024
5.188 beschreven archiefstukken
20 gedigitaliseerd
totaal 3.425 bestanden
Inleiding
3. Archieven
1036 Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, 1855 - 1985
Inleiding
3.
Archieven
laatste wijziging 27-02-2015
Op 18 maart 1858 werden de gemeentesecretarie en de raadkamer, gehuurde ruimten in een particuliere woning, verwoest door brand. Het hele archief van de gemeente ging daarbij verloren, "met uitzondering alleen van de kadastrale kaarten". De oudere stukken in het gemeente-archief dateren dus, met een enkele uitzondering, uit de tweede helft van de 19de eeuw.
Eind 1930 schreef de secretaris een nota, waarin hij pleitte voor een meer overzichtelijke ordening van het archief dan de chronologische ( inschrijven en opbergen op datum; toegang d.m.v. trefwoordenklapper) die tot dan toe was gehanteerd. De oude werkwijze paste niet bij de inmiddels ontstane "uitgebreidheid van de administratie, als gevolg van de veelsoortige gemeentelijke bemoeiingen". Door het Registratuurbureau van de VNG was hem de hantering van het dossierstelsel aanbevolen. Burgemeester en wethouders reageerden positief. De gemeente trad toe tot het Registratuurbureau, en kreeg daarmee ondersteuning bij de invoering van het nieuwe registratuurplan, die in 1931 inderdaad plaatshad.
Genoemd bureau, inmiddels Centraal Adviesbureau voor Organisatie, Documentatie, Registratuur en Personeelbeheer geheten, adviseerde in 1970 de gemeente bij de revisie en herinrichting van het archief van Gemeentewerken. De nieuwe opzet kon gerealiseerd worden bij de inrichting van het nieuwe kantoor van de dienst in 1971. In 1973 deed Gemeentewerken het voorstel, het tekeningenarchief te laten kopiëren op microfilm. Er werd hiervoor een bedrag geraamd binnen het investeringsprogramma 1975/1976.
In 1969 werd door de raad een Archiefverordening vastgesteld, ter regeling van de zorg voor, het beheer van, en het toezicht op het beheer van de gemeentelijke archiefbescheiden. Dit ingevolge de bepalingen van de Archiefwet 1962, die in 1968 in werking was getreden. De ambtenaar die hierover adviseerde, achtte het niet nodig de bepalingen uit de modelverordening over te nemen inzake een verplicht verslag door de secretaris eenmaal per vijf (!) jaar met betrekking tot beheer en toezicht. "Het wil mij voorkomen, dat aan een dergelijke verplichting in de praktijk hier geen behoefte bestaat. Indien deze bepalingen zouden worden overgenomen zou hieraan waarschijnlijk - door het ontbreken van enige behoefte of noodzaak - toch de hand niet worden gehouden". Het pleit voor B&W en de raad, dat de verordening werd vastgesteld inclusief de verplichting van periodieke verslaglegging. Voor de bewaring van de over te brengen archiefbescheiden werden de oude èn de (door een verbouwing tot stand gekomen) nieuwe archiefruimte in het raadhuis aangewezen.
Men begon in 1972/1973 echt werk te maken van selectie en vernietiging, omdat de Archiefwet 1962 overbrenging van stukken ouder dan 50 jaar voorschreef, en omdat er sprake was van een verkorting van de overbrengingstermijn. De Provincie informeerde hoe de zaken er vóór stonden en wat men van plan was. Het hoofd van het bureau interne zaken verdiepte zich grondig in de kwestie, en adviseerde, het archief 1858-1945 te laten schonen en inventariseren onder begeleiding van de Rijksarchiefdienst.
In 1975 was er tijdelijk geen hoofd interne zaken aanwezig en kampte men met grote achterstand in de opberging van stukken in het dynamisch archief. Het nieuwe hoofd klaagde begin 1976 dat het dynamisch archief was "dichtgegroeid". "De kasten zijn overvol, veel dossiers puilen uit de mappen en door de aanwezigheid van veel stukken die vernietigd kunnen worden dreigt het overzicht verloren te gaan". In deze omstandigheden adviseerde de afdeling financiën extra budget aan het archief toe te wijzen ten laste van de post "onvoorzien".
Het gemeentehuis bood van 1980 tot 1982 tijdelijk onderdak aan het archief van de Nederlands Hervormde gemeente, bestaande uit bescheiden van kerkeraad en diaconie alsmede een bestand doop-, trouw- en begraafboeken. Dit was noodzakelijk wegens de restauratie van de Nederlands Hervormde kerk.
De provinciale archiefinspectie nam in 1981 het initiatief tot het oprichten van een streekarchivariaat. Waterschap IJsselmonde nodigde de gemeenten Hendrik-Ido-Ambacht, Barendrecht, Heerjansdam, Rhoon en Zwijndrecht uit voor overleg. Na 1984 bleek, dat voor samenwerking in deze vorm te weinig draagvlak was. Waarschijnlijk was de noodzaak voor Hendrik-Ido-Ambacht niet meer zo aanwezig, omdat in het nieuwe gemeentehuis aan de Weteringsingel een door de provinciale inspectie volledig goedgekeurde bewaarplaats was gebouwd. Vanaf de jaren 90 van de twintigste eeuw hebben zich andere vormen van samenwerking op het gebied van archieven ontwikkeld, waarbij de regio zich meer richtte op de stadsarchiefdienst van Dordrecht.
laatste wijziging 05-02-2024
5.188 beschreven archiefstukken
20 gedigitaliseerd
totaal 3.425 bestanden
Inventaris
laatste wijziging 05-02-2024
5.188 beschreven archiefstukken
20 gedigitaliseerd
totaal 3.425 bestanden
Kenmerken
Datering:
1855 - 1985
Auteur:
Bureau Voorzee (2008)
Licentie:
Titel inventaris:
Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, 1855 - 1985
Categorie:
Archiefvormer(s):
laatste wijziging 05-02-2024
5.188 beschreven archiefstukken
20 gedigitaliseerd
totaal 3.425 bestanden