Uw zoekacties: Gezinskaarten

1036 Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, 1855 - 1985

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Aanwijzingen voor de gebruiker
Openbaarheidsbeperkingen:
Beperkingen aan het gebruik:
Aanvraaginstructie:
Citeerinstructie:
Inleiding
1. Heerlijkheid
2. Gemeente
3. Archieven
1036 Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, 1855 - 1985
Inleiding
3.
Archieven
Op 18 maart 1858 werden de gemeentesecretarie en de raadkamer, gehuurde ruimten in een particuliere woning, verwoest door brand. Het hele archief van de gemeente ging daarbij verloren, "met uitzondering alleen van de kadastrale kaarten". De oudere stukken in het gemeente-archief dateren dus, met een enkele uitzondering, uit de tweede helft van de 19de eeuw.
Eind 1930 schreef de secretaris een nota, waarin hij pleitte voor een meer overzichtelijke ordening van het archief dan de chronologische ( inschrijven en opbergen op datum; toegang d.m.v. trefwoordenklapper) die tot dan toe was gehanteerd. De oude werkwijze paste niet bij de inmiddels ontstane "uitgebreidheid van de administratie, als gevolg van de veelsoortige gemeentelijke bemoeiingen". Door het Registratuurbureau van de VNG was hem de hantering van het dossierstelsel aanbevolen. Burgemeester en wethouders reageerden positief. De gemeente trad toe tot het Registratuurbureau, en kreeg daarmee ondersteuning bij de invoering van het nieuwe registratuurplan, die in 1931 inderdaad plaatshad.
Genoemd bureau, inmiddels Centraal Adviesbureau voor Organisatie, Documentatie, Registratuur en Personeelbeheer geheten, adviseerde in 1970 de gemeente bij de revisie en herinrichting van het archief van Gemeentewerken. De nieuwe opzet kon gerealiseerd worden bij de inrichting van het nieuwe kantoor van de dienst in 1971. In 1973 deed Gemeentewerken het voorstel, het tekeningenarchief te laten kopiëren op microfilm. Er werd hiervoor een bedrag geraamd binnen het investeringsprogramma 1975/1976.
In 1969 werd door de raad een Archiefverordening vastgesteld, ter regeling van de zorg voor, het beheer van, en het toezicht op het beheer van de gemeentelijke archiefbescheiden. Dit ingevolge de bepalingen van de Archiefwet 1962, die in 1968 in werking was getreden. De ambtenaar die hierover adviseerde, achtte het niet nodig de bepalingen uit de modelverordening over te nemen inzake een verplicht verslag door de secretaris eenmaal per vijf (!) jaar met betrekking tot beheer en toezicht. "Het wil mij voorkomen, dat aan een dergelijke verplichting in de praktijk hier geen behoefte bestaat. Indien deze bepalingen zouden worden overgenomen zou hieraan waarschijnlijk - door het ontbreken van enige behoefte of noodzaak - toch de hand niet worden gehouden". Het pleit voor B&W en de raad, dat de verordening werd vastgesteld inclusief de verplichting van periodieke verslaglegging. Voor de bewaring van de over te brengen archiefbescheiden werden de oude èn de (door een verbouwing tot stand gekomen) nieuwe archiefruimte in het raadhuis aangewezen.
Men begon in 1972/1973 echt werk te maken van selectie en vernietiging, omdat de Archiefwet 1962 overbrenging van stukken ouder dan 50 jaar voorschreef, en omdat er sprake was van een verkorting van de overbrengingstermijn. De Provincie informeerde hoe de zaken er vóór stonden en wat men van plan was. Het hoofd van het bureau interne zaken verdiepte zich grondig in de kwestie, en adviseerde, het archief 1858-1945 te laten schonen en inventariseren onder begeleiding van de Rijksarchiefdienst.
In 1975 was er tijdelijk geen hoofd interne zaken aanwezig en kampte men met grote achterstand in de opberging van stukken in het dynamisch archief. Het nieuwe hoofd klaagde begin 1976 dat het dynamisch archief was "dichtgegroeid". "De kasten zijn overvol, veel dossiers puilen uit de mappen en door de aanwezigheid van veel stukken die vernietigd kunnen worden dreigt het overzicht verloren te gaan". In deze omstandigheden adviseerde de afdeling financiën extra budget aan het archief toe te wijzen ten laste van de post "onvoorzien".
Het gemeentehuis bood van 1980 tot 1982 tijdelijk onderdak aan het archief van de Nederlands Hervormde gemeente, bestaande uit bescheiden van kerkeraad en diaconie alsmede een bestand doop-, trouw- en begraafboeken. Dit was noodzakelijk wegens de restauratie van de Nederlands Hervormde kerk.
De provinciale archiefinspectie nam in 1981 het initiatief tot het oprichten van een streekarchivariaat. Waterschap IJsselmonde nodigde de gemeenten Hendrik-Ido-Ambacht, Barendrecht, Heerjansdam, Rhoon en Zwijndrecht uit voor overleg. Na 1984 bleek, dat voor samenwerking in deze vorm te weinig draagvlak was. Waarschijnlijk was de noodzaak voor Hendrik-Ido-Ambacht niet meer zo aanwezig, omdat in het nieuwe gemeentehuis aan de Weteringsingel een door de provinciale inspectie volledig goedgekeurde bewaarplaats was gebouwd. Vanaf de jaren 90 van de twintigste eeuw hebben zich andere vormen van samenwerking op het gebied van archieven ontwikkeld, waarbij de regio zich meer richtte op de stadsarchiefdienst van Dordrecht.
4. Inventarisatie

Kenmerken

Datering:
1855 - 1985
Auteur:
Bureau Voorzee (2008)
Titel inventaris:
Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, 1855 - 1985
Archiefvormer(s):
 
 
 

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.