Uw zoekacties: Neeltje Pietertje van der Have

Archiefvormers

beacon
 
 
Archiefvormende instantie
Dienst voor Sociale Zaken
Naam archiefvormer:
Dienst voor Sociale Zaken
Vestigingsplaats:
Hendrik-Ido-Ambacht
Onderdeel van:
gemeenteHendrik-Ido-Ambacht
Opgericht:
medio 1953. Bron: gemeenteraadsbesluiten van 20 maart en 17 juni 1953
Opgeheven:
01-01-2007. Bron: gemeenteraadsbesluit tot het aangaan van een gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Sociale Dienst Drechtsteden
Ontstaan uit:
Burgerlijk Armbestuur
Opgegaan in:
Intergemeentelijke Sociale Dienst Drechtsteden
Taken:
Uitoefenen van aan het hele complex van sociale maatregelen verbonden werkzaamheden.
Nadere informatie:
De diaconie der Hervormde Gemeente van Hendrik-Ido-Ambacht gaf aan met ingang van 1861 geen gemeentesubsidie meer te zullen aannemen en de door haar te verlenen bijstand te beperken tot bepaalde categorieën armen. Dat was voor de burgerlijke gemeente reden in 1861 een Burgerlijk Armbestuur op te richten.De samenstelling van dit armbestuur was bij zijn installatie als volgt: een lid van het college van burgemeester en wethouders als voorzitter, een lid vanuit de gemeenteraad en een lid vanuit de inwoners. Het armbestuur, waarvan de drie leden, armmeesters genaamd, door de gemeenteraad werden benoemd, werd bijgestaan door een door de gemeenteraad benoemde boekhouder-secretaris.
In 1898 werd het armbestuur uitgebreid tot vier leden, later zelfs tot vijf leden, uit of van buiten het gemeentebestuur. De aanvankelijke boekhouder-secretaris heeft dan al plaats gemaakt voor een lid van het armbestuur, die tevens de functie van secretaris-penningmeester vervulde. Vanaf 1941 werd de wethouder van sociale zaken als ambtshalve lid tevens voorzitter van het Burgerlijk Armbestuur aangemerkt. De in het verband van het Burgerlijk Armbestuur werkzame armmeesters (wijkmeesters) deden na opheffing van het Burgerlijk Armbestuur medio 1953 geen betalingen meer, maar bleven wel werkzaam om de uitkeringsgerechtigden met raad en daad bij te staan en hen zo nodig van advies te dienen.
Nadere informatie 2:
De Armenwet van 1912 (Stb. 1912, 165) liet de hulpverlening aan de armen nog vooral over aan kerken en particulieren. Financiële hulp van de kant van de gemeenten werd uitgevoerd door instellingen als een Burgerlijk Armbestuur en Maatschappelijk Hulpbetoon. De Algemene Bijstandswet die op 1 januari 1965 in werking trad (Stb. 1963, 284) zorgde voor een grondige ommekeer door te stellen dat de overheid verplicht was tot het verlenen van financiële hulp aan mensen die niet in hun onderhoud konden voorzien. Burgers moesten zich voortaan voor hulp tot de gemeente wenden. Het maatschappelijk hulpbetoon werd opgeheven. Voor kerken en particuliere instellingen bleef de steunverlening in natura over.De Wet Werk en Bijstand (Stb. 2003, 375), ingegaan op 1 januari 2004, is de opvolger van de Algemene Bijstandswet. De nadruk ligt daarbij veel meer op hulp bij het vinden van betaald werk.
Daarnaast vloeien anno 2009 veel taken van sociale diensten voort uit de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning. De WMO is van kracht sinds 1 januari 2007 en verving de Welzijnswet, de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) en delen van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Per 1 januari 2015 is alle bestaande wetgeving op dit terrein vervangen door de Participatiewet.
Nadere informatie 3:
Medio 1953 is de verouderde burgerlijke instelling van weldadigheid Burgerlijk Armbestuur omgezet in een Dienst voor Sociale Zaken. De dienst was een zelfstandige gemeentelijke instelling met een eigen bestuur dat de financiële en materiële ondersteuning verleende. Het bestuur bestond uit zeven leden: één voorzitter vanuit het college van burgemeester en wethouders, drie leden vanuit de gemeenteraad en drie leden vanuit de inwoners van Hendrik-Ido-Ambacht. De ambtenaar voor sociale zaken / secretaris-penningmeester van het bestuur zorgde voor de invordering van alle inkomsten, deed alle betalingen en verzorgde de boekhouding. Met ingang van 1 januari 1965 kreeg de Dienst voor Sociale Zaken de status van tak van dienst op grond van de gemeentewet, met een eigen directeur die in de plaats trad van de secretaris-penningmeester en de dagelijks leiding van de dienst uitoefende. Het bestuurlijk beheer van de dienst berustte vanaf dat moment rechtstreeks bij het college van burgemeester en wethouders en niet langer bij bovenvermeld bestuur, dat werd ontbonden.
Met ingang van 1 januari 2007 is de Dienst voor Sociale Zaken opgeheven en zijn de taken ondergebracht bij de Intergemeentelijke Sociale Dienst Drechtsteden (ISD), later genaamd Sociale Dienst Drechtsteden (SDD), met als rechtsvorm een gemeenschappelijke regeling. De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht Sliedrecht en Zwijndrecht werken hierin samen. Zij vormen met de SDD de grootste intergemeentelijke sociale dienst van Nederland. Voor de uitvoering is de Bestuurlijke Commissie Sociale Dienst Drechtsteden verantwoordelijk. Het beleid wordt bepaald door de Drechtraad (= dagelijks bestuur Drechtsteden).
 
 
 

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.