Uw zoekacties: Neeltje Pietertje van der Have

Archiefvormers

beacon
 
 
Archiefvormende instantie
Gemeentesecretarie van Dubbeldam
Naam archiefvormer:
Gemeentesecretarie van Dubbeldam
Vestigingsplaats:
Dubbeldam
Opgericht:
1884. Bron: Gemeenteraads- en B&W-notulen van Dubbeldam.
Opgeheven:
01-07-1970. Bron: Grenswijzigingswet van 1970.
Opgegaan in:
Gemeente Dordrecht.
Taken:
Het beleidsmatig en inhoudelijk adviseren en ondersteunen van de gemeentesecretaris en de gemeentelijke diensten; het voeren van de gemeentelijke boekhouding, administratie en burgerlijke stand; het uitoefenen van andere uitvoerende taken.
Nadere informatie:
In de periode van 1825 tot 1884 wordt het ambt van gemeentesecretaris in dubbelfunctie door de burgemeester uitgeoefend. Deze woont in de stad Dordrecht en houdt daar ook kantoor; zij het met spreekuren in Dubbeldam. Vanaf 1884 tot aan de opheffing van de gemeente Dubbeldam in 1970 zijn de burgemeester en de gemeentesecretaris echter afzonderlijke personen en wonen en werken ze in Dubbeldam zelf. Of en in welke mate de burgemeester tevens gemeentesecretaris in de 19e eeuw ambtelijke ondersteuning geniet, is onduidelijk.
In 1884 krijgt de nieuw benoemde gemeentesecretaris een eigen kantoorruimte. Met instemming van de particuliere eigenaar in de vanaf 1862 door de gemeente van hem gehuurde ruimte in een boerenwoning voor zittingen van de gemeente (de zogenaamde raadkamers). 1884 kan daarom als het ontstaansmoment van de Gemeentesecretarie worden aangemerkt.
Op 2 augustus 1890 worden de gehuurde kamers verlaten en wordt een nieuw eigen gemeentehuis aan de Dubbeldamseweg (tegenwoordig Dubbelsteijnlaan West) betrokken. Naast de zittingen van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders houden de burgemeester, de gemeentesecretaris en de gemeenteontvanger daar voortaan kantoor. Er is een inpandige woning ingericht voor het gezin van de gemeenteveldwachter, die ook bode-concierge is.
Nadere informatie 2:
Er zijn wel men mensen die voor de gemeente werken, zoals een bode, een grafmaker, een wegwerker, lantaarnopstekers, ambachtslieden e.d., maar tot 1914 moet de gemeentesecretaris, die vanaf 1908 in dubbelfunctie ook gemeenteontvanger is, de eigenlijke secretariewerkzaamheden alleen doen. Hij mag als hulp wel een ambtenaar ter gemeentesecretarie in dienst nemen, mits met toestemming van het college en betaald uit eigen zak. Er zijn overigens af en aan wel volontairs (ambtenaren in opleiding) aan de slag.
Pas in 1914 besluit de gemeenteraad na enige discussie dat er een bezoldigd ambtenaar ter secretarie moet komen als ondersteuning van de gemeentesecretaris. Deze komt dan voor rekening van de gemeente. Ook komt er een instructie voor de ambtenaar ter secretarie.
In 1924, bij het ontslag van de gemeentesecretaris, wordt de dubbelfunctie gemeentesecretaris /gemeenteontvanger weer opgeheven.
In de loop van de 20e eeuw wordt - met het groeien van de bevolking en het toenemen van de gemeentelijke taken – het secretariepersoneel uiteraard wel uitgebreid.

Op 1 juli 1970 zijn de gemeenten Dubbeldam en Dordrecht samengevoegd tot de nieuw gevormde gemeente Dordrecht, die dan het hele Eiland van Dordrecht beslaat. Op dat moment is ook de Gemeentesecretarie van Dubbeldam komen te vervallen. De secretariemedewerkers worden overgeplaatst naar de Gemeentesecretarie van Dordrecht in het Stadskantoor aan de Spuiboulevard.

Het gemeentehuis van Dubbeldam uit 1890 wordt verkocht. Het staat er anno 2010 nog steeds en is als kantoor ingericht.

Zie toegangsnummer: 200, inv.nrs. 24-30.
 
 
 

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.